Q-Leerformule Visie op leren & ontwikkelen

Q-Leerformule

Leren is meer dan het opdoen van kennis. Het is ook - en vooral - het toepassen van kennis en vaardigheden. Uiteindelijk gaat het erom wat jij met de nieuwe informatie kunt doen. Om elke keer weer een effectief leertraject te kunnen realiseren, werkt Q-Academie vanuit de Q-Leerformule: onze visie op leren en ontwikkelen. 

In de afbeelding hieronder wordt de Q-Leerformule visueel weergegeven.

Vijf pijlers

De Q-Leerformule is opgebouwd uit vijf pijlers: 

  • De praktijk centraal: ons vertrekpunt is ‘de praktijk’. Daar waar het gebeurt! Oftewel: de specifieke context waarin het werk wordt verricht. Wij sluiten onze leervormen zo goed mogelijk aan bij de zorg en jouw situatie, zodat je gerichte en passende ondersteuning krijgt.
  • Stimuleren van eigenaarschap houdt in dat wij de betrokkenheid, inbreng en verantwoordelijkheid van de deelnemers aanmoedigen. Deelnemers formuleren eigen leerdoelen die passen bij hun specifieke situatie en wensen.
  • Samen leren: leren is een sociaal en interactief proces. Kennis, ervaringen en voorbeelden uitwisselen is dan ook standaard onderdeel van onze aanpak. Bovendien is samen leren ook gewoon leuk!
  • Reflectie en feedback zijn essentieel in de professionele groei en ontwikkeling van mensen. Deelnemers reflecteren op hun communicatie en gedrag en ontvangen van de trainer en elkaar eerlijke, opbouwende feedback.
  • Plezier in leren: wie ergens plezier in heeft, heeft de juiste basis om (meer) te leren. Plezier in leren bevorderen wij door gevarieerde, aantrekkelijke en uitdagende leervormen te bieden.