-
Training Leiderschap voor middenmanagementTrainingIncompanytrainingMeer info
Leidinggevenden spelen een cruciale rol binnen zorgorganisaties. Zij zijn de verbindende schakel tussen directie en zorgprofessionals. Naast de verantwoordelijkheid voor operationele zaken moeten ze vooral ook medewerkers en teams mee kunnen nemen in alle veranderingen die in de zorg spelen. Toch wordt vaak onderschat hoe complex de taken van een leidinggevende kunnen zijn. In onze incompanytraining ‘Leiderschap voor middenmanagement’ stellen we leidinggevenden in staat zich volwaardig in deze rol te ontwikkelen.
-
Training (Ont)Regel de zorgTrainingIncompanytrainingMeer info
Hebben jij en jouw collega’s ook te maken met een steeds hogere (ervaren) regeldruk? En wil je meer tijd aan echte zorgverlening kunnen besteden? Wat is er nodig om de (ervaren) regeldruk te verminderen en de kwaliteit te verhogen? Tijd om de procedures binnen jouw zorgorganisatie op een nieuwe en effectieve manier tegen het licht te houden: start met (ont)regelen!
-
Training Op weg naar duurzame patiëntparticipatieTrainingIncompanytrainingMeer info
Patiënt- of cliëntparticipatie is noodzakelijk voor het leveren van goede kwaliteit van zorg. Veel zorgorganisaties zetten daarom in op het vergroten van de betrokkenheid van de patiënt of cliënt in de spreekkamer. Ook op afdelings- en organisatieniveau is dit onmisbaar. Toch is het vaak nog geen vanzelfsprekendheid. Hoe zet je het patiëntperspectief organisatiebreed in voor betere zorg? En hoe veranker je dit duurzaam in de structuur, cultuur en praktijk van jouw organisatie?
-
Training Passende zorg door inzet zorgtechnologieTrainingIncompanytrainingMeer info
De zorg verandert in snel tempo. De behoefte aan innovatie is groter dan ooit. Technologische ontwikkelingen zoals e-health maken Juiste zorg op de juiste plek mogelijk en verhogen de kwaliteit van leven. E-health staat dan ook hoog op de agenda. Voor zorgorganisaties is het de kunst om tijdig in deze stroom mee te bewegen en kansen aan te grijpen om op innovatieve wijze de geleverde zorg te verbeteren. Vaak wordt gedacht dat innoveren alleen weggelegd is voor de echte ‘creatievelingen’ onder ons, maar…. iedereen kan het. Innoveren kun je namelijk leren!
-
Training Reflecteren in teamverbandTrainingIncompanytrainingMeer info
Om steeds de beste zorg, ondersteuning en begeleiding te kunnen leveren, moeten professionals in de zorg in staat zijn om aan te sluiten bij de behoefte en leefwereld van de cliënt of patiënt. Een van de sleutels hiertoe is volgens de visie van de kwaliteitsraad “samen leren en verbeteren”. Leren op de werkvloer doe je door te reflecteren: niet alleen door zelfreflectie, maar juist ook binnen het team. Maar hoe maak je hier tijd voor in de waan van de dag? Hoe reflecteer je op een constructieve wijze? En hoe zorg je dat reflectie binnen je team een gewoonte wordt?
-
Training Risicoanalyse zorgregistratieTrainingIncompanytrainingMeer info
Ontwikkelingen als Horizontaal Toezicht brengen met zich mee dat er steeds meer nadruk komt te liggen op het in kaart brengen en beheersen van risico’s. Zorgverzekeraars stemmen hun controles hierop af. Heb je alle risico’s binnen jouw organisatie in beeld? Vanuit de hoek van kwaliteit & veiligheid kennen we allerlei methoden om prospectieve risicoanalyses (PRA) uit te voeren. Q-Consult Zorg heeft op basis van één van deze methoden (HFMEA light) een aanpak ontwikkeld om doorlopende risicoanalyses uit te voeren op registratieprocessen.
-
Training Roosterbeleid voor de zorgTrainingIncompanytrainingMeer info
Een optimale personeelsplanning is van groot belang voor het leveren van goede en betrouwbare zorg. Het maken van een rooster is complex. De uitdaging zit onder andere in het inzetten van de juiste (combinatie van) professionals op het juiste moment en de juiste plek, het inbouwen van flexibiliteit en het creëren van een gezond rooster. Daarbij spelen ook regelgeving (zoals de Arbeidstijdenwet en de cao) en de wensen van medewerkers en cliënt/patiënt een belangrijke rol. Roostermakers hebben eenduidige roosterafspraken nodig om een optimale en flexibele personeelsinzet te bereiken. Waar moet een duurzaam roosterbeleid voor jouw organisatie aan voldoen?
-
Training Samen Beslissen in (lastige) praktijksituatiesTrainingIncompanytrainingMeer info
Gesprekstechnieken binnen de relatie zorgprofessional-patiënt/cliënt
Goede zorg is zorg sluit aan bij de wensen en behoeften van de zorgvrager. Gezamenlijke besluitvorming tussen zorgprofessional en patiënt of cliënt over de best passende zorg of behandeling is daarbij essentieel. Veel zorgverleners richten hun gesprekken hier al op in. Tegelijkertijd brengt de praktijk uitdagende vraagstukken met zich mee. Hoe sluit je aan bij de behoeften van de patiënt of cliënt zonder je eigen professionaliteit uit het oog te verliezen? Welke invloed hebben jouw onbewuste voorkeuren, aannames en interpretaties op de gesprekken en hoe ga je daarmee om? In deze training ga je hiermee aan de slag!
Vraag direct een offerte aan 👉
-
Training Situationeel leidinggeven in de zorgTrainingIncompanytrainingMeer info
Niet elke situatie vraagt precies hetzelfde van jou als leidinggevende. Zeker in de zorg! Bovendien heeft ook elke medewerker andere behoeften op het gebied van aansturing en ondersteuning. Hoe zorg je ervoor dat jij goed aansluit bij wat er daadwerkelijk nodig is? En hoe zorg je ervoor dat je tegelijkertijd trouw aan jouw persoonlijke leiderschapsstijl kunt blijven?
-
Training Strong ControllershipTrainingIncompanytrainingMeer info
Marktwerking in de zorg neemt toe. Dit uit zich in de aard van de onderhandelingen met contractpartijen (zorgverzekeraars, zorgkantoor, gemeentes), in de contractering en in de relatie met externe partijen. Zorgorganisaties moeten deze ontwikkelingen vertalen naar hun eigen interne organisatie en vervolgens hierop sturen. De afdeling planning & control vervult hierin een steeds belangrijkere rol…. Een rol die andere competenties vraagt: strong controllership.