-
(Online) Safety-II: leren van de dagelijkse praktijkTraining15-04-2021Meer info
Ben je op zoek naar een nieuwe manier om naar kwaliteit en leren & verbeteren te kijken? Wil je met verbetermaatregelen beter kunnen aansluiten bij de steeds complexer wordende zorg? En streef je er bovendien naar om kwaliteit & veiligheid leuker en positiever te maken? De Safety-II benadering helpt je blik te verbreden en deze doelen te bereiken.
-
(Online) Systeembeoordeling 2.0Training19-04-2021Meer info
Faciliteert jouw kwaliteitsmanagementsysteem (KMS) het leveren van kwalitatieve en veilige zorg? De systeembeoordeling is een waardevol instrument om onderbouwde conclusies te trekken over de effectiviteit van dit KMS. In de praktijk wordt dit instrument nog vaak als een verplichting gezien, in plaats van juist een kans om te verbeteren. Zonde, want dat belemmert de mate waarin jij als kwaliteitsadviseur de (kwaliteits)doelstellingen kunt realiseren. De systeembeoordeling 2.0 (vernieuwde versie) is anders: door de interactieve en open insteek kom je samen met jouw (zorg)professionals tot nieuwe en concrete inzichten over hoe een KMS de goede zorg voor de cliënt/patiënt beter kan faciliteren. In deze training leer je hoe je de systeembeoordeling 2.0 stapsgewijs zelf kunt uitvoeren.
-
(Online) PRI expertVerdiepingstraining22-04-2021Meer info
We kennen de Prospectieve Risico-inventarisaties (PRI) uit het VMS Veiligheidsprogramma als instrument om risico’s te herkennen in het primair proces. Maar de PRI is en kan zoveel meer! Risico’s komen in alle domeinen van jouw zorgorganisatie voor, denk aan financiën, medewerkers, ICT, apparatuur, bestuur en toezicht. De PRI kan dan ook op elk domein en op elk niveau van jouw organisatie worden ingezet om risico’s te identificeren, analyseren en beoordelen. Wanneer je de risico’s in beeld hebt, helpt dit jou jouw (organisatie)doelen beter en efficiënter te bereiken. Maar hoe?
-
Praktisch vormgeven aan de nieuwe visie op kwaliteitTraining11-05-2021Meer info
Kwaliteit van zorg kenmerkte zich de afgelopen jaren veelal door richtlijnen, protocollen, standaardisatie en indicatoren. Dit heeft waardevolle verbeteringen opgeleverd. Tegelijkertijd bleek dat professionals aandacht en ruimte misten voor persoonsgerichte zorg en eigen regie. In haar nieuwe visie zet de Kwaliteitsraad daarom de (ervarings-)kennis van alle betrokkenen én het gesprek tussen zorgverlener en patiënt/cliënt centraal. Met als doel: samen reflecteren, leren en verbeteren. Aan zorgorganisaties nu de taak deze uitgangspunten te vertalen naar passend kwaliteitsbeleid, waarin het goede van het huidige kwaliteitsdenken behouden blijft én ruimte wordt gecreëerd voor persoonsgerichte zorg.
-
IncidentanalyseTraining18-05-2021Meer info
Incidentanalyse is een belangrijk onderdeel van het kwaliteitssysteem. Inzicht in lichte incidenten geeft je de mogelijkheid om tijdig te reageren op (bijna)incidenten en om calamiteiten te voorkomen. Zo kun je op een laagdrempelige, relatief eenvoudige wijze de kwaliteit van jouw processen en de zorg voor de cliënt/patiënt samen met jouw team verbeteren. Maak op praktische wijze kennis met diverse methodieken om incidenten te analyseren en op basis hiervan te kunnen verbeteren.
-
Basistraining calamiteitenonderzoekBasistrainingStart 20-05-2021Meer info
Een belangrijk onderdeel van het kwaliteitssysteem is het analyseren van ernstige incidenten en calamiteiten middels retrospectieve risicoanalyse. Dit helpt je de basisoorzaken van calamiteiten te vinden en verbetermaatregelen te treffen om hier organisatiebreed van te kunnen leren. Tijdens deze basistraining leer je calamiteitenonderzoek uit te voeren middels de PRISMA Plus-methodiek.
-
(Ont)Regel de zorgTraining27-05-2021Meer info
Hebben jij en jouw collega’s ook te maken met een steeds hogere (ervaren) regeldruk? En wil je meer tijd aan echte zorgverlening kunnen besteden? Wat is er nodig om de (ervaren) regeldruk te verminderen en de kwaliteit te verhogen? Tijd om de procedures binnen jouw zorgorganisatie op een nieuwe en effectieve manier tegen het licht te houden: start met (ont)regelen!
-
Basistraining interne auditsBasistrainingStart 31-05-2021Meer info
Interne audits zijn belangrijk voor de kwaliteitsverbetering binnen jouw zorgorganisatie. Daarom is het van essentieel belang dat deze goed worden uitgevoerd. Zijn interne audits voor jou een nieuwe uitdaging en wil je weten hoe je een audit met succes en plezier uitvoert? Dan is deze tweedaagse training geschikt voor jou!
-
Sturen op kwaliteitTrainingStart 31-05-2021Meer info
Ken je dat gevoel van niet ‘in control’ zijn? Het gevoel dat je niet genoeg inzicht in en invloed hebt op de stand van zaken binnen jouw organisatie of afdeling. En merk je dat je wel veel (kwaliteits)data of –informatie tot je beschikking hebt, maar niet altijd weet wat je hiermee aanmoet? Om jouw afdelings- en organisatiedoelen te kunnen realiseren, is sturing op basis van behaalde resultaten noodzakelijk. Leer welke stappen je (samen met jouw team) kunt nemen om grip terug te krijgen.
-
Vaardigheden voor de kwaliteitsadviseurTrainingStart 01-06-2021Meer info
Kwaliteit zit niet in systemen en regels, maar in talentvolle en professionele medewerkers en in de directe relatie met de cliënt. Hoe zorg ik er als kwaliteitsadviseur voor dat medewerkers zich hier bewust van zijn en kwaliteit op de agenda zetten? En op welke manier kan ik mijn organisatie hierin meenemen? Dit zijn vragen waar je je als kwaliteitsadviseur mee bezighoudt bij jouw inspanningen om kwaliteit meer te beleggen bij het primair proces. In deze training ga je aan de slag met de vaardigheden die nodig zijn om jouw doelen te bereiken.