Trainingen & opleidingen
Kies hier je sector
Kies hier je thema
  • Training Op weg naar duurzame patiĆ«ntparticipatie
    Training
    04-04-2022

    Patiënt- of cliëntparticipatie is noodzakelijk voor het leveren van goede kwaliteit van zorg. Veel zorgorganisaties zetten daarom in op het vergroten van de betrokkenheid van de patiënt of cliënt in de spreekkamer. Ook op afdelings- en organisatieniveau is dit onmisbaar. Toch is het vaak nog geen vanzelfsprekendheid. Hoe zet je het patiëntperspectief organisatiebreed in voor betere zorg? En hoe veranker je dit duurzaam in de structuur, cultuur en praktijk van jouw organisatie?

    Meer info
  • Training Praktisch vormgeven aan de nieuwe visie op kwaliteit
    Training
    19-04-2022

    Kwaliteit van zorg kenmerkte zich de afgelopen jaren veelal door richtlijnen, protocollen, standaardisatie en indicatoren. Dit heeft waardevolle verbeteringen opgeleverd. Tegelijkertijd bleek dat professionals aandacht en ruimte misten voor persoonsgerichte zorg en eigen regie. In haar nieuwe visie zet de Kwaliteitsraad daarom de (ervarings-)kennis van alle betrokkenen én het gesprek tussen zorgverlener en patiënt/cliënt centraal. Met als doel: samen reflecteren, leren en verbeteren. Aan zorgorganisaties nu de taak deze uitgangspunten te vertalen naar passend kwaliteitsbeleid, waarin het goede van het huidige kwaliteitsdenken behouden blijft én ruimte wordt gecreëerd voor persoonsgerichte zorg.

    Meer info
  • Training Vaardigheden voor de kwaliteitsadviseur
    Training
    Start 19-04-2022

    Kwaliteit zit niet in systemen en regels, maar in talentvolle en professionele medewerkers en in de directe relatie met de cliënt. Hoe zorg ik er als kwaliteitsadviseur voor dat medewerkers zich hier bewust van zijn en kwaliteit op de agenda zetten? En op welke manier kan ik mijn organisatie hierin meenemen? Dit zijn vragen waar je je als kwaliteitsadviseur mee bezighoudt bij jouw inspanningen om kwaliteit meer te beleggen bij het primair proces. In deze training ga je aan de slag met de vaardigheden die nodig zijn om jouw doelen te bereiken.

    Meer info
  • Basistraining calamiteitenonderzoek voor Wmo-toezichthouders
    Basistraining
    Start 09-05-2022

    Als toezichthouder ben je sinds 2015 verantwoordelijk voor het eerstelijns toezicht met betrekking tot de Wmo binnen jouw gemeente. Dit houdt in dat je je bezighoudt met het beoordelen en uitvoeren van (aanvullend) calamiteitenonderzoek. Hierbij is het streven dat aanbieders van voorzieningen maximaal kunnen leren van de uitkomsten van het toezicht. Wil je weten wat er komt kijken bij het onderzoeken van ernstige incidenten en (mogelijke) calamiteiten? En wil je dit onderzoek (nog) beter kunnen beoordelen? Kortom, wil je optimaal invulling kunnen geven aan jouw rol?

    Meer info
  • Training Incidentanalyse
    Training
    10-05-2022

    Incidentanalyse is een belangrijk onderdeel van het kwaliteitssysteem. Inzicht in lichte incidenten geeft je de mogelijkheid om tijdig te reageren op (bijna)incidenten en om calamiteiten te voorkomen. Zo kun je op een laagdrempelige, relatief eenvoudige wijze de kwaliteit van jouw processen en de zorg voor de cliënt/patiënt samen met jouw team verbeteren. Maak op praktische wijze kennis met diverse methodieken om incidenten te analyseren en op basis hiervan te kunnen verbeteren.

    Meer info
  • Training Effectief presenteren in de zorg
    Training
    Start 17-05-2022

    Deel je regelmatig verbetervoorstellen of vakkennis met de werkvloer, maar merk je dat dit niet altijd opgepakt wordt? Het informeren en meekrijgen van groepen collega’s vereist specifieke vaardigheden. De manier waarop je informatie overbrengt is daarbij essentieel. Leer hoe je jezelf en jouw plannen aantrekkelijk presenteert met een interactieve bijeenkomst én vergroot jouw impact op de werkvloer!

    Meer info
  • Training Safety-II voor de zorg
    Training
    24-05-2022

    Ben je op zoek naar een nieuwe manier om naar kwaliteit en leren & verbeteren te kijken? Wil je met verbetermaatregelen beter kunnen aansluiten bij de steeds complexer wordende zorg? En streef je er bovendien naar om kwaliteit & veiligheid leuker en positiever te maken? De Safety-II benadering helpt je blik te verbreden en deze doelen te bereiken.

    Meer info
  • Doeltreffend rapporteren voor auditoren
    Training
    Incompanytraining

    Een auditrapport met concrete verbetervoorstellen is begrijpelijk voor de ontvanger en vormt de basis om verbeteringen te realiseren. Kort, bondig, concreet én volledig rapporteren blijkt in de praktijk niet makkelijk te zijn.

    Meer info
  • Het nieuwe kwaliteitsdenken voor de huisartsenzorg
    Training
    Incompanytraining

    Ben je op zoek naar manieren om het kwaliteitsbeleid van jouw organisatie (nog) meer toe te spitsen op de zorg en het kwaliteitsmanagement terug te brengen naar het primair proces: daar waar de kwaliteit wordt geleverd? Met jou staan vele andere zorggroepen en huisartsenpraktijken voor dezelfde uitdaging. In deze training gaan we aan de slag om jouw kwaliteitsmanagement praktischer te maken en aan te laten sluiten bij de huisartsenzorg.

    Meer info
  • Je auditsysteem verrijken met traceraudits (langdurige zorg)
    Training
    Incompanytraining

    Als kwaliteitsadviseur of coördinator interne audits ben je altijd op zoek naar manieren om de focus van de interne audits meer op het primair proces te leggen. Wil je inzicht in het logistieke pad van jouw cliënt en de verbetermogelijkheden hierbinnen? Dat kan met de tracermethodiek! Hoe kun je het auditsysteem van jouw organisatie aanvullen met deze waardevolle auditmethodiek?

    Meer info