Trainingen & opleidingen
Kies hier je sector
Kies hier je thema
  • Training Praktisch vormgeven aan de nieuwe visie op kwaliteit van zorg
    Training
    Incompanytraining

    Kwaliteit van zorg kenmerkte zich de afgelopen jaren veelal door richtlijnen, protocollen, standaardisatie en indicatoren. Dit heeft waardevolle verbeteringen opgeleverd. Tegelijkertijd bleek dat professionals aandacht en ruimte misten voor persoonsgerichte zorg en eigen regie. In haar nieuwe visie zet de Kwaliteitsraad daarom de (ervarings-) kennis van alle betrokkenen én het gesprek tussen zorgverlener en patiënt/cliënt centraal. Met als doel: samen reflecteren, leren en verbeteren. Aan zorgorganisaties nu de taak deze uitgangspunten te vertalen naar passend kwaliteitsbeleid, waarin het goede van het huidige kwaliteitsdenken behouden blijft én ruimte wordt gecreëerd voor persoonsgerichte zorg.

    Meer info
  • Training Reflecteren in teamverband
    Training
    Incompanytraining

    Om steeds de beste zorg, ondersteuning en begeleiding te kunnen leveren, moeten professionals in de zorg in staat zijn om aan te sluiten bij de behoefte en leefwereld van de cliënt of patiënt. Een van de sleutels hiertoe is volgens de visie van de kwaliteitsraad “samen leren en verbeteren”. Leren op de werkvloer doe je door te reflecteren: niet alleen door zelfreflectie, maar juist ook binnen het team. Maar hoe maak je hier tijd voor in de waan van de dag? Hoe reflecteer je op een constructieve wijze? En hoe zorg je dat reflectie binnen je team een gewoonte wordt?

    Meer info
  • Training Samen Beslissen in (lastige) praktijksituaties
    Training
    Incompanytraining

    Gesprekstechnieken binnen de relatie zorgprofessional-patiënt/cliënt

    Goede zorg is zorg sluit aan bij de wensen en behoeften van de zorgvrager. Gezamenlijke besluitvorming tussen zorgprofessional en patiënt of cliënt over de best passende zorg of behandeling is daarbij essentieel. Veel zorgverleners richten hun gesprekken hier al op in. Tegelijkertijd brengt de praktijk uitdagende vraagstukken met zich mee. Hoe sluit je aan bij de behoeften van de patiënt of cliënt zonder je eigen professionaliteit uit het oog te verliezen? Welke invloed hebben jouw onbewuste voorkeuren, aannames en interpretaties op de gesprekken en hoe ga je daarmee om? In deze training ga je hiermee aan de slag!

    Vraag direct een offerte aan ðŸ‘‰

    Meer info
  • Training Sturen op kwaliteit in de zorg
    Training
    Incompanytraining

    Ken je dat gevoel van niet ‘in control’ zijn? Het gevoel dat je niet genoeg inzicht in en invloed hebt op de stand van zaken binnen jouw organisatie of afdeling. En merk je dat je wel veel (kwaliteits)data of –informatie tot je beschikking hebt, maar niet altijd weet wat je hiermee aanmoet? Om jouw afdelings- en organisatiedoelen te kunnen realiseren, is sturing op basis van behaalde resultaten noodzakelijk. Leer welke stappen je (samen met jouw team) kunt nemen om grip terug te krijgen.

    Meer info
  • Training Vooronderzoek calamiteitenmelding
    Training
    Incompanytraining

    Soms vindt er een ‘calamiteit’ plaats, waarvan het niet altijd duidelijk is of er daadwerkelijk sprake was van een calamiteit. Deze situaties kunnen heel lastig zijn: ga je op basis van de tot nu toe bekende informatie wel of geen volledig calamiteitenonderzoek uitvoeren? Bij twijfel biedt de IGJ de mogelijkheid om een vooronderzoek uit te voeren. Hiermee stel je vast of je de calamiteit wel of niet dient te melden bij de IGJ en of een volledig calamiteitenonderzoek nodig is. Zo voorkom je onnodig melden en een onevenredige tijdsinvestering.

    Meer info
  • Training Waarderend veranderen
    Training
    Incompanytraining

    De zorg staat onder druk. Met het oog op het personeelstekort, de toenemende complexiteit en de betaalbaarheid van zorg, moeten we blijven verbeteren en veranderen. Maar hoe kunnen we nu eens op een positieve en vooral energiegevende manier blijven werken aan kwaliteit en veiligheid van zorg? Daarvoor moeten we het ‘oude’ kwaliteitsdenken los durven laten en echt ruimte creëren voor samen leren en verbeteren.

    Meer info
  • Verdiepingstraining interne audits
    Verdiepingstraining
    Incompanytraining

    Als interne auditor lever je een belangrijke bijdrage aan de kwaliteitsverbeteringen binnen je organisatie. Daarom is het van groot belang een interne audit goed uit te voeren. In de praktijk blijkt dat het uitvoeren van audits veel tijd kost. Het werk zit vooral in de voorbereiding en de rapportage van audits. Hoe doe je dit zo praktisch mogelijk? Hoe stel je de juiste vragen om tot relevante bevindingen te komen?

    Meer info