Trainingen & opleidingen
Kies hier je sector
Kies hier je thema
  • Training Flitsaudits
    Training
    Incompanytraining

    Wil je in korte tijd inzicht krijgen in de status van een specifiek onderdeel van een risicovol thema binnen jouw zorgorganisatie? Wil je medewerkers enthousiasmeren om van anderen te leren? Wil je kortcyclisch verbeteren? Dan is de flitsaudit (ook wel bekend als speedaudit) een passende en laagdrempelige aanvulling op jouw auditsysteem! Hoe zet je een flitsaudit op en hoe voorzie je de auditoren van de juiste kaders om een flitsaudit uit te voeren?

    Meer info
  • Training HFMEA (light)
    Training
    Incompanytraining

    HFMEA (ook wel bekend als SAFER) staat voor Health Failure Mode and Effect Analysis en is een methodiek om een Prospectieve Risico-inventarisatie (PRI) uit te voeren. Met HFMEA inventariseer je voor alle stappen in een proces de mogelijke risico’s, faalwijzen en oorzaken. Aan de hand hiervan kun je verbetermaatregelen in cliënt- en patiëntveiligheid treffen en fouten voorkomen.

    Meer info
  • Training Leiderschap voor middenmanagement
    Training
    Incompanytraining

    Leidinggevenden spelen een cruciale rol binnen zorgorganisaties. Zij zijn de verbindende schakel tussen directie en zorgprofessionals. Naast de verantwoordelijkheid voor operationele zaken moeten ze vooral ook medewerkers en teams mee kunnen nemen in alle veranderingen die in de zorg spelen. Toch wordt vaak onderschat hoe complex de taken van een leidinggevende kunnen zijn. In onze incompanytraining ‘Leiderschap voor middenmanagement’ stellen we leidinggevenden in staat zich volwaardig in deze rol te ontwikkelen.
     

    Meer info
  • Training (Ont)Regel de zorg
    Training
    Incompanytraining

    Hebben jij en jouw collega’s ook te maken met een steeds hogere (ervaren) regeldruk? En wil je meer tijd aan echte zorgverlening kunnen besteden? Wat is er nodig om de (ervaren) regeldruk te verminderen en de kwaliteit te verhogen? Tijd om de procedures binnen jouw zorgorganisatie op een nieuwe en effectieve manier tegen het licht te houden: start met (ont)regelen!

    Meer info
  • Training Op weg naar duurzame patiëntparticipatie
    Training
    Incompanytraining

    Patiënt- of cliëntparticipatie is noodzakelijk voor het leveren van goede kwaliteit van zorg. Veel zorgorganisaties zetten daarom in op het vergroten van de betrokkenheid van de patiënt of cliënt in de spreekkamer. Ook op afdelings- en organisatieniveau is dit onmisbaar. Toch is het vaak nog geen vanzelfsprekendheid. Hoe zet je het patiëntperspectief organisatiebreed in voor betere zorg? En hoe veranker je dit duurzaam in de structuur, cultuur en praktijk van jouw organisatie?

    Meer info
  • Training Passende zorg door inzet zorgtechnologie
    Training
    Incompanytraining

    De zorg verandert in snel tempo. De behoefte aan innovatie is groter dan ooit. Technologische ontwikkelingen zoals e-health maken Juiste zorg op de juiste plek mogelijk en verhogen de kwaliteit van leven. E-health staat dan ook hoog op de agenda. Voor zorgorganisaties is het de kunst om tijdig in deze stroom mee te bewegen en kansen aan te grijpen om op innovatieve wijze de geleverde zorg te verbeteren. Vaak wordt gedacht dat innoveren alleen weggelegd is voor de echte ‘creatievelingen’ onder ons, maar…. iedereen kan het. Innoveren kun je namelijk leren! 

    Meer info
  • Training Praktisch vormgeven aan de nieuwe visie op kwaliteit van zorg
    Training
    Incompanytraining

    Kwaliteit van zorg kenmerkte zich de afgelopen jaren veelal door richtlijnen, protocollen, standaardisatie en indicatoren. Dit heeft waardevolle verbeteringen opgeleverd. Tegelijkertijd bleek dat professionals aandacht en ruimte misten voor persoonsgerichte zorg en eigen regie. In haar nieuwe visie zet de Kwaliteitsraad daarom de (ervarings-) kennis van alle betrokkenen én het gesprek tussen zorgverlener en patiënt/cliënt centraal. Met als doel: samen reflecteren, leren en verbeteren. Aan zorgorganisaties nu de taak deze uitgangspunten te vertalen naar passend kwaliteitsbeleid, waarin het goede van het huidige kwaliteitsdenken behouden blijft én ruimte wordt gecreëerd voor persoonsgerichte zorg.

    Meer info
  • Training Reflecteren in teamverband
    Training
    Incompanytraining

    Om steeds de beste zorg, ondersteuning en begeleiding te kunnen leveren, moeten professionals in de zorg in staat zijn om aan te sluiten bij de behoefte en leefwereld van de cliënt of patiënt. Een van de sleutels hiertoe is volgens de visie van de kwaliteitsraad “samen leren en verbeteren”. Leren op de werkvloer doe je door te reflecteren: niet alleen door zelfreflectie, maar juist ook binnen het team. Maar hoe maak je hier tijd voor in de waan van de dag? Hoe reflecteer je op een constructieve wijze? En hoe zorg je dat reflectie binnen je team een gewoonte wordt?

    Meer info
  • Training Samen Beslissen in (lastige) praktijksituaties
    Training
    Incompanytraining

    Gesprekstechnieken binnen de relatie zorgprofessional-patiënt/cliënt

    Goede zorg is zorg sluit aan bij de wensen en behoeften van de zorgvrager. Gezamenlijke besluitvorming tussen zorgprofessional en patiënt of cliënt over de best passende zorg of behandeling is daarbij essentieel. Veel zorgverleners richten hun gesprekken hier al op in. Tegelijkertijd brengt de praktijk uitdagende vraagstukken met zich mee. Hoe sluit je aan bij de behoeften van de patiënt of cliënt zonder je eigen professionaliteit uit het oog te verliezen? Welke invloed hebben jouw onbewuste voorkeuren, aannames en interpretaties op de gesprekken en hoe ga je daarmee om? In deze training ga je hiermee aan de slag!

    Vraag direct een offerte aan 👉

    Meer info
  • Training Sturen in de regio
    Training
    Incompanytraining

    Verschillende ontwikkelingen in de zorg vragen om een meer regio-georiënteerde aanpak: juiste zorg op de juiste plek, netwerkzorg en transitie van zorg. Inherent hieraan neemt de hoeveelheid data binnen zorginstellingen en bij financiers toe. Op verschillende tafels worden regiobeelden ontwikkeld. Het verzamelen van data en informatie is dan ook cruciaal voor het behalen van doelstellingen in regionaal samenwerkingsverband. Goed gebruik hiervan noemen we ‘sturen in de regio’. Maar hoe doe je dat? Welke inzichten levert het je op? Wat zijn randvoorwaarden om te kunnen sturen in de regio?

    Meer info