Effectief communiceren in de zorg Maak van je communicatiestijl jouw kracht!

Effectief communiceren in de zorg

Een effectieve communicatiestijl is essentieel in jouw dagelijks werk. Merk je dat de communicatie met jouw collega’s of (interne) klanten soms stroef verloopt? Loop je steeds weer tegen dezelfde uitdagingen aan in jouw communicatiestijl? Of is er onlangs wat veranderd in jouw team of organisatie wat om een andere communicatiestijl vraagt?

  • Effectieve communicatie gaat over de manier waarop je een bepaalde boodschap overbrengt of een bepaald doel probeert te bereiken. In je werk heb je elke dag te maken met situaties waarin je effectief wilt communiceren, zoals het doorvoeren van een verandering binnen jouw team, het realiseren van opvolging van de vastgelegde processen of het bijsturen op ongewenst gedrag. Je praat met diverse collega’s en teams met eigen wensen en karakters. 

    Er zijn verschillende manieren, of communicatiestijlen, om dezelfde boodschap over te brengen. Je bent op weg naar effectieve persoonlijke communicatie als je jouw persoonlijke kwaliteiten kent, weet hoe je deze kunt toepassen in jouw communicatiestijl en inzicht hebt in het effect van een bepaalde stijl op jouw gesprekspartner. Bovendien is een gesprek met passende communicatiestijl prima voor te bereiden. Resultaat is meer grip op het gesprek en de mogelijkheid om bij te sturen. 

    Beter en sneller jouw doelen bereiken 
    Wij bieden de incompanytraining Effectief communiceren in de zorg. In deze training kijken we naar jouw communicatiestijl en die van een ander: waarom is er een match of ontstaat er juist miscommunicatie? Je krijgt meer inzicht in de krachten en valkuilen van jouw persoonlijke stijl en je krijgt de handvatten aangereikt om jouw stijl verder te ontwikkelen. Daarnaast word je gecoacht op jouw gespreksvaardigheden en jouw specifieke leervragen. 

  • Na afloop van de training:

    • Heb je meer inzicht in jouw persoonlijke communicatiestijl en het effect ervan op de ander.
    • Kun je de communicatiestijl van je gesprekspartner herkennen en jouw stijl hierop aanpassen.
    • Ben je je bewust van de kracht van luisteren en vragen stellen.
    • Is voorbereiding een vast onderdeel van je communicatieproces geworden.
    • Kun je jouw communicatiestijl als jouw kracht zien en inzetten.
  • Deze eendaagse training is interactief van aard waarbij theorie, momenten van inzicht en praktische oefeningen worden afgewisseld.

    Effectieve communicatie?!

    • Wat is effectieve persoonlijke communicatie?
    • Hoe weet je wanneer communicatie effectief is?
    • Jouw leervraag
    • De dynamiek van zorg op communicatie

    Jouw persoonlijke communicatiestijl

    • DISC-model en afname DISC-analyse
    • Jouw DISC-profiel: wat zegt dit over jouw communicatiestijl?
    • Je kwaliteiten en valkuilen
    • Verbale- en non-verbale communicatie
    • Gesprekstechnieken en gespreksstructuur
    • Feedback op jouw stijl
    • De kracht van luisteren
    • De vraag achter de vraag achterhalen    

    Communicatiestijl van jouw gesprekspartner

    • Hoe herken je de communicatiestijl van jouw gesprekspartner?
    • Hoe match je jouw stijl aan je gesprekspartner?
    • Allergie, miscommunicatie en bijsturen
    • Oefenen met zelf ingebrachte casuïstiek

    Persoonlijk actieplan

    • Waaruit bestaat een goede voorbereiding en welk effect heeft het? 
    • Tips en tops met elkaar uitwisselen
    • Wat ga je morgen anders doen en hoe pak je dit aan? 
  • Deze training bieden wij incompany aan. Voorafgaand aan de training gaan wij met jou in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar jouw wensen en naar de situatie binnen jouw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (jij en) jouw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.

    Op onze incompany-pagina lees je meer over de mogelijkheden.

    Wij verzorgen onze incompanytrainingen ook online, met een live trainer. Online is net zoveel mogelijk in een training als offline: plenaire sessies, sessies en opdrachten in groepjes (break-out rooms) en verschillende discussie- en werkvormen. Wij garanderen dat deze online dag net zo interactief en effectief is als offline. De afgelopen maanden hebben wij veel instellingen naar volle tevredenheid getraind.

    Wil je weten wat de mogelijkheden zijn, meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan gerust contact met ons op.

  • Voor wie is deze training bedoeld? Leidinggevenden en andere professionals in de zorg die meer inzicht willen krijgen in hun persoonlijke communicatiestijl en hoe zij een betere match kunnen maken met de communicatiestijl van anderen om effectiever te communiceren.

    Investering: afhankelijk van het programma. Vraag ons gerust naar de mogelijkheden en/of een prijsvoorstel.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.

    • Ervaringen van deelnemers aan deze training:

      • Interactief, sluit aan op situatie in zorginstellingen.
      • Inhoudelijk en concreet. Goed toepasbaar in de praktijk. Goede faciliteiten. Rustige en prettige manier van overbrengen van de theorie en oefeningen.
      • Goede voorbereiding – oefening vooraf heel goed, daardoor gaat het leven. Duidelijke lesstof, direct bruikbaar, goed gebracht.
      • Heerlijk praktisch, fijne sfeer in de groep gecreëerd, veel kennis en adequaat inspringen op verschillende types door de trainers
Ook interessant voor je?
  • Leiderschap: wat is jouw persoonlijke stijl?
    Training Incompany
  • Teamontwikkeling: jouw team naar meer zelfstandigheid
    Training Incompany
  • Coachend leidinggeven
    Basistraining Incompany