Zorgadministratie nieuwe stijl (voor ziekenhuizen) Van ondersteunend werken naar proactief handelen

Zorgadministratie nieuwe stijl (voor ziekenhuizen)

Ingrijpende ontwikkelingen zoals Horizontaal Toezicht zorgen ervoor dat het administratieve en primaire proces steeds dichter bij elkaar komen. Voor de zorgadministratie betekent dit nieuwe taken en verantwoordelijkheden. De zorgadministratie kan niet langer een ondersteunende afdeling op de achtergrond zijn. Alle ontwikkelingen vragen om een proactieve afdeling die meer op de voorgrond treedt en een adviesrol vervult.

  • Wat betekenen deze ontwikkelingen voor de rol van de zorgadministratie?

    De zorgadministratie gaat de afdelingen proactief benaderen. Samen met de medisch professional, financiën en ICT vraagt de zorgadministratie zich af welke gegevens geregistreerd moeten worden en hoe dit rechtmatig geregistreerd kan worden. Daarnaast gaat de zorgadministratie samen met de medisch professional op zoek naar mogelijkheden om de registratie continu te verbeteren. De zorgadministratie faciliteert daarbij dus het primaire proces en adviseert over de registratiemethode.

    Maar hoe doe je dit? Waar vind je relevante informatie? Hoe ga je met deze informatie naar een afdeling? Wat communiceer je dan? Hoe krijg je de medisch professional mee en zorg je ervoor dat deze je advies opvolgt? Want uiteindelijk gaat het erom dat je jouw baan met net zoveel plezier blijft doen als voorheen!

    Wij bieden een tweedaagse incompany-training aan die praktisch en interactief van aard is. Vanuit de theorie ga je aan de slag met oefeningen en cases, waarbij de trainers garant staan voor het creëren van een veilige leeromgeving. Tevens kan je eigen (lastige) praktijksituaties inbrengen. Naar jouw wens maken we de training meer op maat.

  • Na afloop van de training:

    • Heb je een gedegen basiskennis (DBC) voor jouw functie.
    • Weet je welke bronnen je kan raadplegen om tot een gedegen advies te komen.
    • Kan je effectieve adviesgesprekken voeren.
    • Ben je in staat vertrouwen en geloofwaardigheid als adviseur op te bouwen.
    • Kan je op een constructieve wijze samenwerken met je interne opdrachtgevers.
    • Weet je wat jouw communicatiestijl is en kan je de stijl van anderen herkennen.
    • Ga je effectiever om met weerstand en lastige situaties.
  • Algemene kennis

    • Actuele ontwikkelingen: wijzigingen wet- en regelgeving, Horizontaal Toezicht, etc.
    • Aandachtspunten in de registratie: parallelliteit, consulten op afstand, etc.
    • Zorgproductenviewer en zorgproductafleiding.
    • AO/IC en correcte bronregistratie.
    • Zorgpaden en DBC’s.
    • Zorgprofielen, kostprijzen en onderhandelingen.

    De rol van de adviseur

    • Taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden adviseur.
    • Functie en rol van de adviseur in de keten.
    • Proactief handelen, wat houdt dat in?

    Adviesvaardigheden

    • Het adviesproces: van vraag tot evaluatie.
    • Competenties van een adviseur.
    • Communiceren: vragen stellen, doorvragen, omgaan met weerstand, etc.
    • DISC: advies- en communicatiestijlen.
    • Het adviesgesprek.

    Uitwisselen van ervaringen, opdrachten en oefeningen

    • Opdracht voorafgaand aan de training: ‘beschrijf
    • een lastige praktijksituatie’.
    • Uitwisselen van ervaringen.
    • Opdrachten en oefeningen in 2, 3 en 4-tallen.
    • Oplossingsrichtingen voor knelpunten.
    • Tussentijdse huiswerkopdracht.
  • Deze training bieden wij incompany aan. Voorafgaand aan de training gaan wij met jou in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar jouw wensen en naar de situatie binnen jouw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (jij en) jouw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.

    Op onze incompany-pagina lees je meer over de mogelijkheden.

    Wij verzorgen onze incompanytrainingen ook online, met een live trainer. Online is net zoveel mogelijk in een training als offline: plenaire sessies, sessies en opdrachten in groepjes (break-out rooms) en verschillende discussie- en werkvormen. Wij garanderen dat deze online dag net zo interactief en effectief is als offline. De afgelopen maanden hebben wij veel instellingen naar volle tevredenheid getraind.

    Wil je weten wat de mogelijkheden zijn, meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan gerust contact met ons op.

  • Voor wie is deze training bedoeld? DBC-adviseurs, medewerkers zorgadministratie, stafmedewerkers die zich bezighouden met het zorgadministratieproces, unitondersteuners.

    Investering: afhankelijk van het programma. Vraag ons gerust naar de mogelijkheden en/of een prijsvoorstel.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.

Ook interessant voor je?
  • Effectief adviseren in de zorg
    Training Incompany
  • DBC’s: verdieping en verbreding
    Verdiepingstraining 10 december 2020
  • Zorgadministratie nieuwe stijl (voor GGZ)
    Training Incompany
  • Administratieve organisatie en interne beheersing (AO/IB)
    Training 13 april 2021
  • (Online) Stoomcursus DBC's
    Basiscursus 3 december 2020