Inzet e-health: de juiste technologie voor de juiste inzet Vergroten van je innovatiekracht: herkennen, vinden en toepassen van technologische innovaties in de langdurige zorg

Inzet e-health: de juiste technologie voor de juiste inzet

De zorg verandert in snel tempo. De behoefte aan innovatie is groter dan ooit. Technologische ontwikkelingen zoals e-health maken Juiste zorg op de juiste plek mogelijk en verhogen de kwaliteit van leven. E-health staat dan ook hoog op de agenda. Voor zorgorganisaties is het de kunst om tijdig in deze stroom mee te bewegen en kansen aan te grijpen om op innovatieve wijze de geleverde zorg te verbeteren. Vaak wordt gedacht dat innoveren alleen weggelegd is voor de echte ‘creatievelingen’ onder ons, maar…. iedereen kan het. Innoveren kun je namelijk leren! 

  • Betere zorg op maat, met aandacht voor de behoeften van cliënten is te bewerkstelligen door innovatie. Alleen als innovaties aansluiten bij de ervaren behoeften van cliënten en als hiermee de kwaliteit van de zorg zichtbaar verbetert, wordt het succesvol: adoptie door vraaggestuurde toepassing van innovatie. E-health- en domoticavoorbeelden zijn: (sociale) robots, automatische deuren en gordijnen, val- en dwaaldetectie, medicatieverstrekking, zelfmeten, leefstijlmonitoring, coördinatieplatformen en beeldbellen. Technologie is echter niet een doel op zich, het is ‘slechts’ een middel om een doel te bereiken. 

    Wil jij de innovatiegedachte laten leven binnen jouw organisatie en je eigen innovatiekracht vergroten? En wil je leren hoe je technologische innovaties kunt sturen vanuit de vraag van jouw cliënten? 

    Wij organiseren de training ‘Inzet e-health: de juiste technologie voor de juiste inzet'. Centraal in de training staat jouw eigen zorgpraktijk: het vinden, organiseren en toepassen van technologische innovaties bij de hulpvraag van jouw eigen cliënten(populatie). De training is dan ook praktisch en interactief van aard. We bespreken wat innovatie is, wat wel en wat niet werkt en we gaan in op wat innovaties succesvol maakt. We gaan uitgebreid in op cliëntgeoriënteerd denken. Daarna ga je zelf aan de slag met het zoeken van een passende innovatie voor jouw cliënten(populatie). De interactieve werkvormen geven je houvast om deze innovaties te herkennen en te ontwikkelen. Tot slot bespreken we alle bijkomende factoren om rekening mee te houden en nog in te regelen in jouw organisatie. 

  • Na afloop van de training:

    • Heb je handvatten opgedaan om jouw eigen innovatiekracht te vergroten en om technologische innovaties bij de hulpvraag van jouw eigen cliënten(populatie) te vinden, te organiseren en toe te passen. 
  • Voorbereiding op dag 1: online invullen van de Meesterproef Kwaliteitskeuken 4.0
    Resultaat: een beeld van de innovatiekracht van jouw eigen organisatie

    Dag 1

    Introductie in innovatie

    • Wat is innovatie?
    • Belang innovatie voor toekomstbestendigheid
    • Beleid overheid “Digitaal is het nieuwe normaal”
    • Huidige situatie technologie langdurige zorg
    • Waarom werken innovaties wel of niet? Toelichting aan de hand van een aantal modellen
    • Opdracht: ontwerp een e-healthoplossing
    • Wanneer is innovatie succesvol? Als het veelvuldig gebruikt wordt!
    • Succesvolle voorbeelden uit de praktijk

    Cliëntgeoriënteerd denken

    • Vraaggestuurd denken en handelen
    • Van vraag cliënt naar geschikte oplossing 
    • Opdracht: wat is de hulpvraag van mijn cliënt en waar vind ik een oplossing? (a.d.h.v. empathy map, OGW, ecogram, GWI (Joris Slaets) en Google)

    Toelichting en voorbereiding tussentijdse opdracht
    ‘Bedenk een geschikte innovatieve toepassing voor jouw eigen organisatie/praktijk’. De trainers zijn voor hulp tussentijds bereikbaar per e-mail.

    Bespreken opdracht en delen van ervaringen 

    Dag 2

    Voorbereiding optimaal toepassen van innovaties

    • Randvoorwaarden om rekening mee te houden (o.b.v. ervaringen huiswerkopdracht)
    • Kwaliteitskeuken 4.0 als houvast:
      • Digivaardigheden van medewerkers
      • Meten van uitkomsten bij cliënten
      • Borgen van innovaties in de organisatie
      • Processen digitaliseren, zoals medicatie
      • Toetsing door inspectie
      • Innovatiekracht door leiderschap
      • ICT-smaak in je organisatie
      • Cliëntgeoriënteerd denken 
    • Verkrijgen van technologie (inkoop, installeren)
    • Ervaring met leveranciers

    Hoe nu verder?

    • Versnellen van verbeteren met innovatie in jouw organisatie, van kleine tot grote schaal
    • Verspreiden van successen binnen en buiten jouw organisatie
    • Het belang van voorlichting
    • Het belang van het opleiden van medewerkers
    • Hoe borg je innovatie binnen jouw organisatie
    • Welke actie(s) ga je morgen ondernemen?
  • Deze training is ook geschikt voor incompany-doeleinden. Voorafgaand aan de training gaan wij met jou in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar jouw wensen en naar de situatie binnen jouw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (jij en) jouw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.

    Op onze incompany-pagina lees je meer over de mogelijkheden.

    Wij verzorgen onze incompanytrainingen ook online, met een live trainer. Online is net zoveel mogelijk in een training als offline: plenaire sessies, sessies en opdrachten in groepjes (break-out rooms) en verschillende discussie- en werkvormen. Wij garanderen dat deze online dag net zo interactief en effectief is als offline. De afgelopen maanden hebben wij veel instellingen naar volle tevredenheid getraind.

    Wil je weten wat de mogelijkheden zijn, meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan gerust contact met ons op.

  • Voor wie is deze training bedoeld? Zorg- en welzijnsmedewerkers, beleidsmedewerkers en verder iedereen die geïnteresseerd is in de inzet van technologie in de langdurige zorg. 

    Investering: € 645,- per persoon (Q-Academie is vrijgesteld van btw). Deze investering is inclusief lesmateriaal. Tijdens de training verzorgen wij een dagarrangement dat bestaat uit koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet.

    Locatie: Oudlaan 4, Utrecht.

    Annuleren en doorschuiven: lees hier onze algemene voorwaarden voor open trainingen.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.

Ook interessant voor je?
  • Juiste zorg op de juiste plek
    Introductietraining Incompany
  • Continu verbeteren in de zorg
    Training Incompany
  • (Project)leiding geven aan veranderprocessen
    Training Incompany