Masterclass - Nieuwe visie op kwaliteit Naar een erkend en gedragen kwaliteitsbeleid door alle betrokkenen

Online Masterclass - Nieuwe visie op kwaliteit

Kwaliteit van zorg kenmerkte zich de afgelopen jaren veelal door richtlijnen, protocollen, standaardisatie en indicatoren. Dit heeft waardevolle verbeteringen opgeleverd. Tegelijkertijd bleek dat professionals aandacht en ruimte misten voor persoonsgerichte zorg en eigen regie. In haar nieuwe visie zet de Kwaliteitsraad daarom de (ervarings-)kennis van alle betrokkenen én het gesprek tussen zorgverlener en patiënt/cliënt centraal. Met als doel: samen reflecteren, leren en verbeteren. Aan zorgorganisaties nu de taak deze uitgangspunten te vertalen naar passend kwaliteitsbeleid, waarin het goede van het huidige kwaliteitsdenken behouden blijft én ruimte wordt gecreëerd voor persoonsgerichte zorg.

  • Wil je meer weten over het gedachtegoed van het nieuwe kwaliteitsdenken? 

    Q-Academie organiseert een masterclass om je mee te nemen in de nieuwe visie op kwaliteit. Je maakt kennis met het gedachtegoed en de verschillende elementen van deze benadering.

    Ben je naast kennis over de nieuwe visie op kwaliteit, ook op zoek naar praktische handvatten voor de vertaling naar beleid dat aansluit bij jouw organisatie? Bekijk dan onze training Praktisch vormgeven aan de nieuwe visie op kwaliteit

    Meer weten over dit nieuwe gedachtegoed? In dit artikel beschrijven trainers Astrid Buysse en Marjolein Schimmel, de uitgangspunten en onze visie op het nieuwe kwaliteitsdenken.

     

  • Na afloop van de masterclass:

    • Ken je de nieuwe visie op kwaliteit en heb je inzicht in de manier waarop elementen uit deze visie van meerwaarde kunnen zijn voor jouw organisatie.
  • Leren van het verleden

    • Wat is het huidige kwaliteitsdenken?
    • Hoe kenmerkt deze benadering zich?
    • Hoe is deze benadering van kwaliteit ontstaan?
    • Onvoorziene (negatieve) gevolgen van de huidige benadering van kwaliteit.
    • Elementen om te behouden uit de huidige benadering van kwaliteit.

    Het nieuwe kwaliteitsdenken volgens de Kwaliteitsraad

    • De belangrijkste elementen.
    • Wat is nieuw en waar borduren we op voort?
    • Wat spreekt aan in de visie en wat niet?

    Drie dimensies van kwaliteit van zorg

    • Objectief: meetbare data.
    • Subjectief: de ervaring van betrokkenen.
    • Intersubjectief: de organisatie.
    • De verschillende dimensies binnen zorgorganisaties.
  • Deze training is ook geschikt voor incompany-doeleinden. Voorafgaand aan de training gaan wij met jou in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar jouw wensen en naar de situatie binnen jouw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (jij en) jouw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.

    Op onze incompany-pagina lees je meer over de mogelijkheden.

    Wij verzorgen onze incompanytrainingen ook online, met een live trainer. Online is net zoveel mogelijk in een training als offline: plenaire sessies, sessies en opdrachten in groepjes (break-out rooms) en verschillende discussie- en werkvormen. Wij garanderen dat deze online dag net zo interactief en effectief is als offline. De afgelopen maanden hebben wij veel instellingen naar volle tevredenheid getraind.

    Wil je weten wat de mogelijkheden zijn, meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan gerust contact met ons op.

  • Voor wie is deze training bedoeld?

    Investering: € 245,- per persoon (Q-Academie is vrijgesteld van btw).
    Deze investering is inclusief lesmateriaal. 

    Locatie: Online

    Annuleren en doorschuiven: lees hier onze algemene voorwaarden voor open trainingen.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.

Ook interessant voor je?
  • Training Praktisch vormgeven nieuwe visie op kwaliteit
    Training 12 oktober 2021
  • Sturen op kwaliteit
    Training 9 november 2021
  • Systeembeoordeling 2.0
    Training Incompanytraining
  • Vaardigheden voor de kwaliteitsadviseur
    Training 15 november 2021