Training Op weg naar duurzame patiëntparticipatie Meer betrokkenheid voor betere zorg

Training Op weg naar duurzame patiëntparticipatie

Patiënt- of cliëntparticipatie is noodzakelijk voor het leveren van goede kwaliteit van zorg. Veel zorgorganisaties zetten daarom in op het vergroten van de betrokkenheid van de patiënt of cliënt in de spreekkamer. Ook op afdelings- en organisatieniveau is dit onmisbaar. Toch is het vaak nog geen vanzelfsprekendheid. Hoe zet je het patiëntperspectief organisatiebreed in voor betere zorg? En hoe veranker je dit duurzaam in de structuur, cultuur en praktijk van jouw organisatie?

  • Wat is patiëntenparticipatie?

    Goede zorg is zorg die aansluit bij de wensen, behoeften en problemen van de zorgontvanger. Om echt passende zorg te kunnen leveren, is het essentieel om de patiënt/cliënt bij de beslissingen over het (eigen) zorgproces te betrekken. Dit wordt ook wel patiëntparticipatie genoemd en stelt je in staat de aanwezige medische en organisatorische kennis aan te vullen met het perspectief en de unieke ervaringsdeskundigheid van de patiënt of cliënt zelf.

    Welke niveaus van patiëntenparticipatie zijn er?

    Patiëntparticipatie kan op verschillende niveaus en in verschillende vormen plaatsvinden. Op spreekkamerniveau wordt hier al op ingezet. Ook op afdelings- en organisatieniveau zijn hier volop kansen voor, zoals bij het bepalen van openingstijden, inrichten van zorgpaden, verbouwen van een afdeling of ziekenhuis of vraagstukken rondom communicatie en bejegening. Structurele inbedding op deze niveaus blijkt echter nog een uitdaging. Om organisatiebrede patiëntparticipatie te realiseren, zijn aanvullende instrumenten en acties nodig. 

    Over de training Patiëntenparticipatie

    Wij bieden de incompanytraining ‘Op weg naar duurzame patiëntparticipatie’ aan. Je krijgt inzicht in het belang van de toepassing van patiëntparticipatie binnen elke laag van jouw organisatie en leert welke stappen hiervoor nodig zijn. Aan de hand van sprekende voorbeelden uit de praktijk en praktische instrumenten maak je een actieplan om direct binnen jouw eigen organisatie aan de slag te kunnen gaan.

  • Na afloop van de training:

    • Ben je bekend met de laatste ontwikkelingen rondom patiëntparticipatie.
    • Ken je het belang van patiëntparticipatie voor de verbetering van de kwaliteit van zorg.
    • Weet je op welke niveaus patiëntparticipatie kan worden toegepast en hoe je hier keuzes in maakt voor jouw eigen organisatie.
    • Ben je bekend met verschillende instrumenten voor patiëntparticipatie en weet je hoe je deze in jouw eigen organisatie kunt toepassen.
    • Ken je de stappen die nodig zijn om patiëntparticipatie vorm te geven in jouw organisatie.
    • Heb je een actieplan gemaakt om patiëntparticipatie in jouw organisatie naar een hoger niveau te tillen.
  • Achtergrond patiëntparticipatie

    • Wat verstaan we onder patiëntparticipatie?
    • Recente ontwikkelingen.
    • Nut & noodzaak van patiëntparticipatie.

    Vormgeven van duurzame patiëntparticipatie

    • Randvoorwaarden.
    • Niveaus van patiëntparticipatie (spreekkamer, afdeling, organisatie, landelijk).
    • Participatieladder: mate van invloed van de patiënt.
    • Betrekken van verschillende typen patiënten.

    Instrumenten

    • Instrumenten ter bevordering van patiëntparticipatie op de verschillende niveaus.
    • Inspirerende praktijkvoorbeelden.

    Patiëntparticipatie in jouw eigen organisatie

    • Wat is jouw rol bij het organiseren van patiëntparticipatie?
    • Hoe veranker je patiëntparticipatie in de structuur, cultuur en praktijk van jouw organisatie?
    • Jouw plan van aanpak.
  • Deze training bieden wij incompany aan. Voorafgaand aan de training gaan wij met jou in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar jouw wensen en naar de situatie binnen jouw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (jij en) jouw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.

    Op onze incompany-pagina lees je meer over de mogelijkheden.

    Wij verzorgen onze incompanytrainingen ook online, met een live trainer. Online is net zoveel mogelijk in een training als offline: plenaire sessies, sessies en opdrachten in groepjes (break-out rooms) en verschillende discussie- en werkvormen. Wij garanderen dat deze online dag net zo interactief en effectief is als offline. De afgelopen maanden hebben wij veel instellingen naar volle tevredenheid getraind.

    Wil je weten wat de mogelijkheden zijn, meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan gerust contact met ons op.

  • Voor wie is deze training bedoeld? Beleids- en kwaliteitsadviseurs, managers en zorgprofessionals die zich bezighouden met het vormgeven van patiënt-/cliëntparticipatie.

    Investering: afhankelijk van het programma. Vraag ons gerust naar de mogelijkheden en/of een prijsvoorstel.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.

Ook interessant voor je?
  • Systeembeoordeling 2.0
    Training Incompanytraining
  • Training Vaardigheden voor de kwaliteitsadviseur
    Training 6 juni 2024