Training Vaardigheden voor de kwaliteitsadviseur Motiveer en activeer jouw collega’s voor kwaliteit!

Training Vaardigheden voor de kwaliteitsadviseur

Kwaliteit zit niet in systemen en regels, maar in talentvolle en professionele medewerkers en in de directe relatie met de cliënt. Hoe zorg ik er als kwaliteitsadviseur voor dat medewerkers zich hier bewust van zijn en kwaliteit op de agenda zetten? En op welke manier kan ik mijn organisatie hierin meenemen? Dit zijn vragen waar je je als kwaliteitsadviseur mee bezighoudt bij jouw inspanningen om kwaliteit meer te beleggen bij het primair proces. In deze training ga je aan de slag met de vaardigheden die nodig zijn om jouw doelen te bereiken.

  • De veranderende rol van de kwaliteitsfunctionaris

    De verschuiving van kwaliteit naar het primair proces betekent dat zorgteams zelf aan de slag gaan met het doorvoeren van veranderingen, met de implementatie van verbetermaatregelen en met het vormgeven van kwaliteit op de werkvloer. Dit vraagt om een ontwikkeling van jouw rol als kwaliteitsfunctionaris van uitvoerend naar meer coachend, faciliterend en procesverantwoordelijk. Jouw focus komt te liggen op het activeren en enthousiasmeren van jouw medewerkers voor kwaliteit & veiligheid. Hier zijn vaardigheden voor nodig op het gebied van overtuigen, adviseren en motiveren.

    Jouw impact als kwaliteitsadviseur vergroten?

    Over de training Vaardigheden voor de kwaliteitsadviseur

    Wij bieden de training Vaardigheden voor de kwaliteitsadviseur, waarin je de vaardigheden leert en oefent om vorm te kunnen geven aan jouw veranderende rol. Anderen meekrijgen begint bij jezelf. Om die reden gaan we tijdens de training aan de slag door je allereerst inzicht te geven in jouw eigen gedrags- en communicatiestijl. Vervolgens krijg je handvatten om je communicatiestijl effectief in te zetten, anderen te motiveren, coachen en faciliteren op het gebied van kwaliteit & veiligheid.

  • Na afloop van de training:

    • Kun je benoemen hoe jouw veranderende rol eruit ziet en welke vaardigheden dit van je vraagt.
    • Heb je meer inzicht in jouw persoonlijke communicatiestijl en weet je hoe je jouw stijl kunt inzetten om je doelen te bereiken.
    • Weet je hoe je een effectieve samenwerking met jouw medewerkers opzet.
    • Ken je verschillende coachtechnieken en weet je hoe je deze toepast.
    • Weet je hoe je de verschuiving van het eigenaarschap van kwaliteit naar het primair proces effectief kunt begeleiden en ondersteunen.
    • Heb je een start gemaakt met het verder ontwikkelen van jouw vaardigheden als kwaliteitsadviseur.
  • Dag 1

    Inleiding

    • Ontwikkelingen op het gebied van kwaliteit en kwaliteitsdenken.
    • Wat betekenen nieuwe ontwikkelingen voor de rol van kwaliteitsadviseur.
    • Welke vaardigheden vraagt jouw vernieuwde rol?

    Communicatievaardigheden

    • DISC en jouw communicatiestijl: je kwaliteiten en valkuilen.
    • Herkennen van en aanpassen aan de stijl van jouw gesprekspartner.
    • Hoe zet je communicatie in bij veranderingen?

    Veranderen en motiveren

    • Ontwikkelfasen van teams.
    • Hoe krijg je inzicht in de ontwikkelfase van een team?
    • Hoe werkt motivatie?
    • Instrumenten die je kunt inzetten om medewerkers te motiveren en te begeleiden bij veranderingen.

    Dag 2

    Coachen en faciliteren

    • Belang en meerwaarde van coachen en faciliteren.
    • Coachend en faciliterend leiderschap.
    • Voorwaarden voor effectief coachen.
    • Coachtechnieken:
      • AAAA
      • LSD
      • Feedbackregels
      • GROW

    Effectief samenwerken

    • Rollen, taken en bevoegdheden.
    • Bouwen aan relaties.
    • Omgaan met weerstand en conflicten.
    • Feedback geven.

    Persoonlijk actieplan

    • Wat ga je morgen anders doen?
    • Hoe pak je dit aan?

    Praktijkopdracht
    Tussen de beide trainingsdagen ga je aan de slag met het toepassen van de geleerde vaardigheden in jouw eigen praktijk door middel van een praktijkopdracht.

    Tijdens de training wordt veel ruimte geboden om de vaardigheden te oefenen op basis van zelf ingebrachte casuïstiek.

  • Deze training is ook geschikt voor incompany-doeleinden. Voorafgaand aan de training gaan wij met jou in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar jouw wensen en naar de situatie binnen jouw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (jij en) jouw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.

    Op onze incompany-pagina lees je meer over de mogelijkheden.

    Wij verzorgen onze incompanytrainingen ook online, met een live trainer. Online is net zoveel mogelijk in een training als offline: plenaire sessies, sessies en opdrachten in groepjes (break-out rooms) en verschillende discussie- en werkvormen. Wij garanderen dat deze online dag net zo interactief en effectief is als offline. De afgelopen maanden hebben wij veel instellingen naar volle tevredenheid getraind.

    Wil je weten wat de mogelijkheden zijn, meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan gerust contact met ons op.

  • Voor wie is deze training bedoeld? Kwaliteitsfunctionarissen en beleidsmedewerkers die willen werken aan hun vaardigheden om medewerkers te enthousiasmeren voor en coachen op het gebied van kwaliteit & veiligheid.

    Investering: deze 2-daagse training kost € 875,- per persoon (Q-Academie is vrijgesteld van btw). Deze investering is inclusief lesmateriaal. Tijdens de training verzorgen wij een dagarrangement dat bestaat uit koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet.

    Locatie: Centraal, Midden-Nederland.

    Studiebelasting: voor deze training is de studiebelasting 15 uur.

    Annuleren en doorschuiven: lees hier onze algemene voorwaarden voor open trainingen.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.

    • Ervaringen van deelnemers aan deze training:

      • Leuke theorie en modellen bruikbaar in eigen praktijk. Fijn dat het op de zorg gericht is. Goede zorg vanuit de trainers. Vragen of er behoefte is aan pauze etc.
      • Bruikbare handvatten voor in de praktijk, kennis wordt goed overgebracht.
      • Goede combinatie theorie/oefeningen, samenstelling groep en tijdsinterval tussen de trainingen was erg fijn.
      • Alle theoretische modellen bieden handvatten voor de praktijk.
      • Duidelijke uitleg en goede sfeer.
Ook interessant voor je?
  • Training Sturen op kwaliteit in de zorg
    Training Incompanytraining
  • Training Coachend leidinggeven in de zorg
    Basistraining Incompanytraining