Trainingen & opleidingen
Kies hier je sector
Kies hier je thema
  • Online masterclass Nieuwe visie op kwaliteit
    Training
    05-08-2021

    Kwaliteit van zorg kenmerkte zich de afgelopen jaren veelal door richtlijnen, protocollen, standaardisatie en indicatoren. Dit heeft waardevolle verbeteringen opgeleverd. Tegelijkertijd bleek dat professionals aandacht en ruimte misten voor persoonsgerichte zorg en eigen regie. In haar nieuwe visie zet de Kwaliteitsraad daarom de (ervarings-)kennis van alle betrokkenen én het gesprek tussen zorgverlener en patiënt/cliënt centraal. Met als doel: samen reflecteren, leren en verbeteren. Aan zorgorganisaties nu de taak deze uitgangspunten te vertalen naar passend kwaliteitsbeleid, waarin het goede van het huidige kwaliteitsdenken behouden blijft én ruimte wordt gecreëerd voor persoonsgerichte zorg.

    Meer info
  • Basistraining interne audits
    Basistraining
    Start 21-09-2021

    Interne audits zijn belangrijk voor de kwaliteitsverbetering binnen jouw zorgorganisatie. Daarom is het van essentieel belang dat deze goed worden uitgevoerd. Zijn interne audits voor jou een nieuwe uitdaging en wil je weten hoe je een audit met succes en plezier uitvoert? Dan is deze tweedaagse training geschikt voor jou!

    Meer info
  • Training Vooronderzoek calamiteitenmelding
    Training
    23-09-2021

    Soms vindt er een ‘calamiteit’ plaats, waarvan het niet altijd duidelijk is of er daadwerkelijk sprake was van een calamiteit. Deze situaties kunnen heel lastig zijn: ga je op basis van de tot nu toe bekende informatie wel of geen volledig calamiteitenonderzoek uitvoeren? Bij twijfel biedt de IGJ de mogelijkheid om een vooronderzoek uit te voeren. Hiermee stel je vast of je de calamiteit wel of niet dient te melden bij de IGJ en of een volledig calamiteitenonderzoek nodig is. Zo voorkom je onnodig melden en een onevenredige tijdsinvestering.

    Meer info
  • Verdiepingstraining calamiteitenonderzoek
    Verdiepingstraining
    28-09-2021

    Wil je met calamiteitenonderzoek een nog scherpere analyse op ernstige incidenten/calamiteiten kunnen maken, die beter wordt gedragen in jouw organisatie? Dit vraagt om ervaring, beschikking over- en flexibiliteit in analysemethodieken en aanscherping van vaardigheden. In de verdiepingstraining calamiteitenonderzoek ga je hiermee aan de slag.

    Meer info
  • Training Op weg naar duurzame patiĆ«ntparticipatie
    Training
    05-10-2021

    Patiënt- of cliëntparticipatie is noodzakelijk voor het leveren van goede kwaliteit van zorg. Veel zorgorganisaties zetten daarom in op het vergroten van de betrokkenheid van de patiënt of cliënt in de spreekkamer. Ook op afdelings- en organisatieniveau is dit onmisbaar. Toch is het vaak nog geen vanzelfsprekendheid. Hoe zet je het patiëntperspectief organisatiebreed in voor betere zorg? En hoe veranker je dit duurzaam in de structuur, cultuur en praktijk van jouw organisatie?

    Meer info
  • Training (Ont)Regel de zorg
    Training
    11-10-2021

    Hebben jij en jouw collega’s ook te maken met een steeds hogere (ervaren) regeldruk? En wil je meer tijd aan echte zorgverlening kunnen besteden? Wat is er nodig om de (ervaren) regeldruk te verminderen en de kwaliteit te verhogen? Tijd om de procedures binnen jouw zorgorganisatie op een nieuwe en effectieve manier tegen het licht te houden: start met (ont)regelen!

    Meer info
  • Training Praktisch vormgeven aan de nieuwe visie op kwaliteit
    Training
    12-10-2021

    Kwaliteit van zorg kenmerkte zich de afgelopen jaren veelal door richtlijnen, protocollen, standaardisatie en indicatoren. Dit heeft waardevolle verbeteringen opgeleverd. Tegelijkertijd bleek dat professionals aandacht en ruimte misten voor persoonsgerichte zorg en eigen regie. In haar nieuwe visie zet de Kwaliteitsraad daarom de (ervarings-)kennis van alle betrokkenen én het gesprek tussen zorgverlener en patiënt/cliënt centraal. Met als doel: samen reflecteren, leren en verbeteren. Aan zorgorganisaties nu de taak deze uitgangspunten te vertalen naar passend kwaliteitsbeleid, waarin het goede van het huidige kwaliteitsdenken behouden blijft én ruimte wordt gecreëerd voor persoonsgerichte zorg.

    Meer info
  • Training Datavisualisatie in de zorg
    Training
    02-11-2021

    Heldere communicatie van data en informatie speelt een steeds grotere rol in de zorg. Van het gesprek tussen patiënt en arts tijdens het spreekuur, tot kwaliteitsmonitoring op ziekenhuisniveau: er zijn vele gebieden waarbinnen visuele communicatie een essentiële functie heeft bij het nemen van (medische) beslissingen. Goed ontworpen datavisualisaties verhogen de communicatieve kracht van deze interacties.

    Meer info
  • Training Incidentanalyse
    Training
    08-11-2021

    Incidentanalyse is een belangrijk onderdeel van het kwaliteitssysteem. Inzicht in lichte incidenten geeft je de mogelijkheid om tijdig te reageren op (bijna)incidenten en om calamiteiten te voorkomen. Zo kun je op een laagdrempelige, relatief eenvoudige wijze de kwaliteit van jouw processen en de zorg voor de cliënt/patiënt samen met jouw team verbeteren. Maak op praktische wijze kennis met diverse methodieken om incidenten te analyseren en op basis hiervan te kunnen verbeteren.

    Meer info
  • Training Sturen op kwaliteit in de zorg
    Training
    Start 09-11-2021

    Ken je dat gevoel van niet ‘in control’ zijn? Het gevoel dat je niet genoeg inzicht in en invloed hebt op de stand van zaken binnen jouw organisatie of afdeling. En merk je dat je wel veel (kwaliteits)data of –informatie tot je beschikking hebt, maar niet altijd weet wat je hiermee aanmoet? Om jouw afdelings- en organisatiedoelen te kunnen realiseren, is sturing op basis van behaalde resultaten noodzakelijk. Leer welke stappen je (samen met jouw team) kunt nemen om grip terug te krijgen.

    Meer info