Training Continu verbeteren in de zorg Pak problemen bij de kern aan!

Training Continu verbeteren in de zorg

Kwaliteit en het continu verbeteren daarvan is aan de orde van de dag in de zorg. Alleen door hier constant op te focussen en aan te werken, kun je kwalitatieve en veilige zorg bieden aan de cliënt/patiënt. Zie je echter dat jouw inzet niet tot de gewenste resultaten leidt? Worden verbeterprojecten continu wel opgestart, maar wordt er onvoldoende opvolging aan gegeven en zijn deze niet succesvol?

  • Wat verstaan we onder continue verbeteren?

    Continu verbeteren betekent elke dag een beetje beter willen worden in je werk. Hierbij staat niet enkel het herstellen van problemen centraal, maar vooral het nadenken over de oorzaken en het inpassen van effectieve maatregelen om deze problemen in de toekomst te voorkomen.

    Wil jij kartrekker van verbeterprojecten zijn?

    Over de training Continue verbeteren in de zorg

    Wij bieden de incompanytraining Continu verbeteren in de zorg aan. In deze training krijg je de instrumenten aangereikt om problemen bij de kern aan te pakken en continu verbeteren in jouw organisatie te laten slagen. Je leert welk doel je met elk instrument kunt bereiken en past jouw kennis direct toe op je eigen praktijk. Daarnaast staat jouw rol als kartrekker van een verbeterproject centraal en leer je jouw collega’s hierin mee te krijgen, zodat iedereen zich verantwoordelijk voelt voor continu verbeteren.

    De training zorgt voor de juiste praktische bagage om met jouw team aan de slag te gaan met continu verbeteren!

  • Na afloop van de training:

    • Ken je de meerwaarde van continu verbeteren en kwaliteitsdenken.
    • Ken je de verschillende instrumenten voor continu verbeteren en kun je deze in jouw eigen praktijk toepassen.
    • Weet je welk instrument je in welke situatie en voor welk doel kunt inzetten.
    • Weet je hoe je invulling geeft aan jouw rol als kartrekker van verbeterprojecten.
    • Kun je de eerste stappen gaan zetten naar continu verbeteren in jouw praktijk.
  • Introductie

    • Kwaliteitsdenken en continu verbeteren
    • Veelvoorkomende uitdagingen bij verbeterprojecten

    Analyse-instrumenten

    Elk instrument wordt kort uitgelegd. Hierna gaan we oefenen in het toepassen van het analyse-instrument. We maken zoveel mogelijk gebruik van jouw eigen informatie en verbeterinitiatieven in jouw organisatie.

    • Stroomschema’s
    • Turflijsten
    • Oorzaak- en gevolgdiagram (visgraatdiagram)
    • Frequentiediagram
    • Paretodiagram
    • Puntenwolk
    • Run chart

    De instrumenten worden verdeeld over dag 1 en dag 2 behandeld.

    Jouw rol in continu verbeteren

    • Wat is jouw rol?
    • Hoe overtuig en motiveer je medewerkers om bij te dragen aan continu verbeteren?
    • Jouw eerste stap in continu verbeteren

     

    Voorbereiding en huiswerk

    Om maximaal leerrendement te behalen, vragen we je om beide trainingsdagen voor te bereiden.

    Dag 1: lezen van de stukken die via onze online leeromgeving worden aangeboden; kiezen van een werkproces om in een flowchart uit te werken.

    Dag 2: verzamelen van cijfers die voor een aantal instrumenten zullen worden gebruikt.

  • Deze training bieden wij incompany aan. Voorafgaand aan de training gaan wij met jou in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar jouw wensen en naar de situatie binnen jouw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (jij en) jouw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.
    Op onze incompany-pagina lees je meer over de mogelijkheden.

    Wij verzorgen onze incompanytrainingen ook online, met een live trainer. Online is net zoveel mogelijk in een training als offline: plenaire sessies, sessies en opdrachten in groepjes (break-out rooms) en verschillende discussie- en werkvormen. Wij garanderen dat deze online dag net zo interactief en effectief is als offline. De afgelopen maanden hebben wij veel instellingen naar volle tevredenheid getraind.

    Wil je weten wat de mogelijkheden zijn, meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan gerust contact met ons op.

  • Voor wie is deze training bedoeld? Iedereen die kartrekker wil zijn in het proces van continu verbeteren op de eigen afdeling, zoals medewerkers in het primair proces die een overstijgende rol hebben. Gedacht kan worden aan: eerstverantwoordelijken, (team)coaches, senior verpleegkundigen, aandachtsvelders, teamleiders.

    Investering: afhankelijk van het programma. Vraag ons gerust naar de mogelijkheden en/of een prijsvoorstel.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.

Ook interessant voor je?