Training Daadkrachtig communiceren in de zorg

Training Daadkrachtig communiceren in de zorg

Je werkt in de zorg en bezit vele kwaliteiten, zoals zorgzaamheid, mensgerichtheid, expertise en loyaliteit. Tegelijkertijd merk je dat je in bepaalde werksituaties daadkrachtiger, assertiever of zelfverzekerder wilt reageren. Dit helpt je jouw belangen beter te behartigen, levert je meer werkplezier op en biedt meer grip op je werk(druk). Hierbij vind je het wel belangrijk dat de manier waarop jij je daadkrachtig opstelt, past bij wie je bent.

  • In deze 1-daagse incompanytraining blijf je trouw aan je persoonlijke communicatiestijl. Je krijgt inzicht in jouw kwaliteiten en bijbehorende valkuilen en van hieruit gaan we aan de slag met jouw persoonlijke leerdoelen en ontwikkelvraag. Je ontwikkelt de vaardigheden om voor jezelf op te komen en duidelijk te maken wat je wilt of voelt. Hierbij kun je een balans vinden tussen jouw eigen belangen en het belang van de ander. De opzet van de training is interactief, met als belangrijk doel om het geleerde morgen direct in je werk toe te kunnen passen.

  • Digitale kick-off

    Om zo goed mogelijk aan te kunnen sluiten bij de leerbehoefte van jou en de andere deelnemers, vindt er voor de training een (individuele) digitale kick-off plaats. Hierin maak je alvast kennis met de trainer en breng je je leerdoelen in beeld.

    Daadkracht & de zorg

    • Definitie van daadkracht en hoe ziet dit er in de praktijk uit?
    • Veranderende rol van de zorgprofessional
    • (Toenemende) belang van daadkrachtig handelen in de zorg
    • De dynamiek van zorg op communicatie

    Vaardigheden voor een daadkrachtige houding

    • Proactief (vs. reactief) opstellen
    • Hoe werken invloed en betrokkenheid (volgens Covey’s cirkel van invloed en betrokkenheid)
    • Wat is jouw cirkel van invloed en hoe neem jij jouw positie daarin?
    • Opkomen voor jouw belangen
    • Grenzen aangeven en ‘nee’ zeggen
    • Omgaan met weerstand

    Inzicht in jouw kwaliteiten en valkuilen

    • DISC-analyse invullen en uitslag bespreken
    • Wat zijn jouw kernkwaliteiten en wat betekent dat in de praktijk?
    • Doorlopen van jouw kernkwadrant, met bijbehorende valkuilen, uitdagingen en allergieën
    • Allergie, miscommunicatie en bijsturen

    Daadkrachtig communiceren

    • Verschillende communicatiestijlen en communicatieniveaus
    • Jouw communicatiestijl
    • Aansluiten bij je gesprekspartner
    • Communicatieniveaus
    • Verbale- en non-verbale communicatie
    • Gesprekstechnieken (luisteren, vragen stellen, toetsen, feedback)
    • Overtuigend communiceren
  • Deze training bieden wij incompany aan. Voorafgaand aan de training gaan wij met jou in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar jouw wensen en naar de situatie binnen jouw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (jij en) jouw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.

    Op onze incompany-pagina lees je meer over de mogelijkheden.

    Wij verzorgen onze incompanytrainingen ook online, met een live trainer. Online is net zoveel mogelijk in een training als offline: plenaire sessies, sessies en opdrachten in groepjes (break-out rooms) en verschillende discussie- en werkvormen. Wij garanderen dat deze online dag net zo interactief en effectief is als offline. De afgelopen maanden hebben wij veel instellingen naar volle tevredenheid getraind.

    Wil je weten wat de mogelijkheden zijn, meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan gerust contact met ons op.

  • Investering: afhankelijk van het programma. Vraag ons gerust naar de mogelijkheden en/of een prijsvoorstel.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.