Kennismaking Lean in de zorg (Farma) Voor efficiƫnte en effectieve zorgprocessen

Kennismaking Lean in de zorg (Farma)

Efficiency- en kwaliteitsverbetering staan in de zorgsector hoog op de agenda. Hoe kunnen organisaties complexe processen efficiënter inrichten zonder de patiënt of cliënt uit het oog te verliezen? Veel zorginstellingen passen de principes van Lean Management inmiddels succesvol toe. Lean is een krachtige en praktijkgerichte filosofie waarbij de klant centraal staat. Op basis van klantwaarde worden verspillingen in het proces geëlimineerd, neemt de kans op fouten af en staat jouw organisatie in het teken van continu verbeteren (Kaizen). Hoe kun je de problematiek herkennen die samenhangt met processen in de zorg waar jouw producten onderdeel van uitmaken? En hoe kun je aanknopingspunten vinden en handvatten bieden om dit te verbeteren?

  • Lean denken en doen!

    Wij bieden een kennismakingstraining aan die ingaat op de inrichting van processen in de zorg middels de principes van Lean Management. Je leert diverse verbetermethodieken kennen die in de zorg gebruikt worden. Je leert hoe primaire en administratieve werkprocessen geoptimaliseerd worden en hoe voor ‘flow’ (doorstroming) gezorgd wordt, zodat doorlooptijden en wachttijden gereduceerd worden. Daarnaast ervaar je hoe werkzaamheden zodanig gepland worden dat een vloeiend proces ontstaat, in een nette en geordende werkomgeving. Het gaat niet alleen om Lean doen, maar ook om Lean denken: jezelf continu afvragen hoe het werk slimmer, beter en anders kan. De training is zowel theoretisch als praktisch van aard. De dag start met een korte introductie over Lean in de zorg. Hierna ervaar je de Lean principes in een ‘Lean game’, waarbij de praktijk van een ziekenhuis gesimuleerd wordt. Er wordt direct zichtbaar wat gevolgen zijn van ingevoerde verbetermaatregelen en oplossingen die deelnemers zelf aandragen en implementeren. Daarbij komt duidelijk naar voren welk pad een patiënt bewandelt en welke spelers een bijdrage leveren in het zorgproces. In de middag laten we aan de hand van praktijkvoorbeelden de toepassing van Lean in de zorg zien en oefenen we met veelgebruikte Lean methoden en instrumenten.

  • Ochtend

    Kennismaking Lean

    • Kennismaking met de Leanfilosofie, geschiedenis, kernprincipes, uitgangspunten en verspillingen

    Lean Game (simulatiespel)

    • Zelf ervaren van de Leanprincipes
    • Effect ervaren van de gehele zorgketen betrekken
    • Inzicht in zorgprocessen en samenhang

    Lunch

    Middag

    Waardes en waardestroomanalyse

    • Wat is waarde?
    • Waardestromen (VSM) uitwerken en analyseren

    Creëren en behouden van ‘flow’

    • Reduceren van fouten en variatie
    • Standaardiseren & Poka yoke
    • Kanban, hoe zorg ik voor minimale voorraden? 5S: hoe kom ik tot nette en geordende werkplekken?

    Continu verbeteren

    • Visueel management: waarom en hoe? Successen en valkuilen
    • Continu verbeteren met Kaizen: wat, hoe en waarom?
    • Lean in de praktijk, op de werkvloer
  • Deze training bieden wij incompany aan. Voorafgaand aan de training gaan wij met jou in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar jouw wensen en naar de situatie binnen jouw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (jij en) jouw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.

    Op onze incompany-pagina lees je meer over de mogelijkheden.

    Wij verzorgen onze incompanytrainingen ook online, met een live trainer. Online is net zoveel mogelijk in een training als offline: plenaire sessies, sessies en opdrachten in groepjes (break-out rooms) en verschillende discussie- en werkvormen. Wij garanderen dat deze online dag net zo interactief en effectief is als offline. De afgelopen maanden hebben wij veel instellingen naar volle tevredenheid getraind.

    Wil je weten wat de mogelijkheden zijn, meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan gerust contact met ons op.

  • Voor wie is deze training bedoeld? Voor medewerkers van farmaceutische bedrijven die zich bezighouden met de positionering en verkoop van producten in ziekenhuizen. Te denken valt aan productspecialisten, rayonmanagers, accountmanagers, productmanagers, salesmanagers, marketingmanagers, etc.

    Investering: afhankelijk van het programma. Vraag ons gerust naar de mogelijkheden en/of een prijsvoorstel.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.

    • Enkele reacties van deelnemers:
      “Het simulatiespel biedt op interactieve en informele wijze inzicht in hoe zorgprocessen afhankelijk van elkaar zijn.”
      “Zelf ervaren werkt commitment in de hand.”
      “Lean is ‘hot’: goede training met enthousiaste en goed geïnformeerde trainers.”
      “De trainers zijn deskundig en hebben kennis van zaken uit de praktijk. De training heeft me inzicht gegeven in het woud aan termen en methodieken rondom Lean.”