Opstellen accountplan relatiebeheer en accountmanagement voor zorg & welzijn Met gerichte acties naar een sterke positie in de markt

Opstellen accountplan relatiebeheer en accountmanagement voor zorg & welzijn

Marktwerking in de zorg heeft als gevolg dat zorgorganisaties geen afwachtende houding kunnen hebben, maar juist ‘de boer op’ moeten om verzekerd te blijven van voldoende financiële middelen en cliënten. Dit betekent dat medewerkers van zorgorganisaties contracten ‘binnen moeten halen’ en (proactief) gesprekken moeten gaan voeren. Anders gaat de concurrent ermee vandoor!

  • Tegenwoordig hebben zorgaanbieders met steeds meer verschillende zakelijke relaties te maken: gemeenten en provincies, zorgkantoren, eerstelijns zorgaanbieders (ketenafspraken) of andere financiers. Allemaal relaties waar jij wat van wilt! Voor jou dus van groot belang om het accountmanagement professioneel te organiseren binnen jouw organisatie. Dat betekent dat je kennis van jouw klanten moet hebben en een concreet accountplan moet opstellen gericht op verkoop, relatiebeheer en accountmanagement.

    Maar hoe ziet zo’n accountplan eruit? En wat wordt er eigenlijk van een accountmanager verwacht? Hoe onderhoud en verstevig ik de relatie met mijn zakelijke klanten?

    Wij bieden een praktische en interactieve training. We gaan in op de rol, het takenpakket en de competenties van de accountmanager en het toepassen van verschillende relatiebeheerstrategieën. Aan de hand van een format ga je zelf aan de slag met jouw eigen accountplan en accountmanagementstrategie, met bijbehorende doelen, activiteiten en planning. Je krijgt handvatten voor het intern organiseren van het relatiebeheer en het versterken van jouw onderhandelingspositie. Je leert hoe je met succes langdurige zakelijke relaties kunt aangaan en ontwikkelen en hoe je grip krijgt op het commerciële proces.

    Deze training is bedoeld voor medewerkers van zorg- en welzijnsorganisaties die zich bezig (gaan) houden met strategisch relatiebeer en accountmanagement en het opstellen en uitvoeren van een accountplan.

  • Na afloop van de training:

    • Weet je hoe het accountmanagementproces eruit ziet.
    • Weet je hoe je een praktisch accountplan kunt opstellen en uitvoeren.
    • Heb je de aanpak voor jouw eigen accountmanagementstrategie en accountplan in hoofdlijnen uitgewerkt (roadmap).
  • Uitgangspunten (kort)

    • Nut en noodzaak relatiebeheer en accountmanagement in de zorg
    • Basisprincipes kort op een rij
    • Waar staat de zorg?
    • Voorbeelden en best practices uit de praktijk

    Organiseren accountmanagementproces

    • Het verkoopproces
    • Ontwikkelen van verkoopstrategieën
    • Rol, takenpakket en competenties accountmanager
    • Toepassen van verschillende relatiebeheerstrategieën
    • Wie zijn jouw klanten/relaties, klantanalyse en klantdifferentiatie
    • Wat weet ik van mijn omgeving?
    • Wat weet ik van mijn concurrenten?
    • Interne organisatie: wie krijgt welke rol/taak, samenwerken, informatie delen, coördinatie
    • Permanente evaluatie en borging
    • Belangrijke succes- en faalfactoren

    Accountplan: zelf aan de slag!

    • Accountmanagementstrategie
    • Opbouw accountplan
    • Opdracht ‘Een eigen accountplan opstellen met doelen, activiteiten en planning (op basis van de gegevens van een bestaande klant)’

    In de praktijk

    • Hoe kun je (langdurige) relaties aangaan, onderhouden, verstevigen en ontwikkelen?
    • Hoe krijg je een voorkeurspositie bij jouw zakelijke klanten?
  • Deze training bieden wij incompany aan. Voorafgaand aan de training gaan wij met jou in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar jouw wensen en naar de situatie binnen jouw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (jij en) jouw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.

    Op onze incompany-pagina lees je meer over de mogelijkheden.

    Wij verzorgen onze incompanytrainingen ook online, met een live trainer. Online is net zoveel mogelijk in een training als offline: plenaire sessies, sessies en opdrachten in groepjes (break-out rooms) en verschillende discussie- en werkvormen. Wij garanderen dat deze online dag net zo interactief en effectief is als offline. De afgelopen maanden hebben wij veel instellingen naar volle tevredenheid getraind.

    Wil je weten wat de mogelijkheden zijn, meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan gerust contact met ons op.

  • Voor wie is deze training bedoeld? Iedereen die zich bezighoudt (of gaat houden) met strategisch relatiebeheer en accountmanagement of het opstellen en uitvoeren van een accountplan. Te denken valt aan locatiemanagers, zorgmanagers, teamleiders, beleidsadviseurs, relatiebeheerders, zorgondernemers, marketing- en communicatiemanagers etc.

    Investering: afhankelijk van het programma. Vraag ons gerust naar de mogelijkheden en/of een prijsvoorstel.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.

Ook interessant voor je?
  • Verkoopvaardigheden voor de zorg
    Training Incompanytraining
  • Training Accountmanagement en relatiebeheer voor zorgorganisaties
    Basiscursus Incompanytraining