Lean Simulatiespel: ervaar Lean principes in de praktijk
Je hoort vast geregeld de termen Lean management, verspillingen en One-Piece-flow. Maar wat kunnen deze nu betekenen binnen jouw organisatie? En op welke manier? In dit spel staat niet de theorie zelf centraal, maar ervaar je in de praktijk hoe je met de principes uit deze theorieën potentiële verbeteringen kunt zien.
-
Succesvolle verbeteringen in jouw organisatie bereiken, kan alleen als er draagvlak is. Medewerkers moeten het immers (anders) doen. En belangrijker, zij moeten in staat zijn deze verbeteringen structureel op te nemen in de dagelijkse werkwijze. Het krachtigste middel om nieuwe inzichten te krijgen, is zelf ervaren. Dit principe hebben we toegepast in het simulatiespel Lean in zorgprocessen. Zo leren deelnemers verbeteringen in het dagelijks werk te signaleren.
Het spel in het kort
Het spel simuleert de praktijk van een ziekenhuis: het zorgproces voor patiënten met varices staat hierin centraal. Wie heeft welke taak? Wie communiceert met wie? Wat gebeurt er met de patiënten of wachtlijst als een oplossing is geïmplementeerd? En hoe zit het met de kwaliteit versus de productiecijfers? Deze en andere aspecten zitten versleuteld in het spel. De deelnemers zien direct wat de gevolgen zijn van problemen en van de oplossingen die ze zelf aandragen en implementeren. -
De kracht van het spel
In het spel ervaren de deelnemers een aantal principes uit de Lean filosofie in een herkenbare en praktijkgerichte omgeving. Het spelen van het simulatiespel zorgt ervoor dat:- Je een eerste kennismaking ervaart met Lean, waarbij o.a. ook verspillingen in het eigen werk zichtbaar worden;
- Deelnemers kritisch nadenken over hun eigen procesinrichting en potentiële verbeterkansen;
- Je het effect ervaart van de gehele zorgketen betrekken.
Deelnemers over het simulatiespel
Deelnemers die je voor gingen, bevelen het aan omdat:“…het inzicht biedt op de wijze waarop je komt tot verbetering.”
“…het grotere betrokkenheid van de aanwezigen garandeert.”
“…het heel concreet zaken laat zien, zoals samenwerking in de totale keten.”
“…het op eenvoudige wijze inzicht geeft in procesmanagement, samenwerking en verbetering.”
“…het op interactieve en informele wijze inzicht geeft in hoe zorgprocessen afhankelijk van elkaar zijn.”
-
Deze training bieden wij incompany aan. Voorafgaand aan de training gaan wij met jou in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar jouw wensen en naar de situatie binnen jouw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (jij en) jouw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.
Op onze incompany-pagina lees je meer over de mogelijkheden.
Wij verzorgen onze incompanytrainingen ook online, met een live trainer. Online is net zoveel mogelijk in een training als offline: plenaire sessies, sessies en opdrachten in groepjes (break-out rooms) en verschillende discussie- en werkvormen. Wij garanderen dat deze online dag net zo interactief en effectief is als offline. De afgelopen maanden hebben wij veel instellingen naar volle tevredenheid getraind.
Wil je weten wat de mogelijkheden zijn, meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan gerust contact met ons op.
-
Voor wie? Afdelingshoofden, managers, polikliniekmedewerkers, verpleegkundigen, artsen, ondersteunende diensten en andere betrokkenen met interesse in Lean die graag continu willen verbeteren.
Investering: afhankelijk van het programma. Vraag ons gerust naar de mogelijkheden en/of een prijsvoorstel.
Neem voor meer informatie contact met ons op.