Workshop Doortastend vragen stellen Snel en effectief tot de kern komen met de LSD-techniek

Workshop Doortastend vragen stellen

Goed luisteren, waarnemen en opmerken zijn de basis van effectieve communicatie. Vul je dit vervolgens aan met het samenvatten van wat je hebt gehoord en vraag je hierop door, dan heb je de LSD-techniek te pakken. Met deze gesprekstechniek breng je structuur aan en haal je beter en sneller de essentie uit een gesprek. Handig in complexe overleggen of wanneer je doelgericht informatie wil uitvragen.

  • Goed en doortastend vragen stellen, maakt je tot waardevolle gesprekspartner. Zeker wanneer je informatie bij collega’s en professionals uit het primair proces informatie moet verzamelen voor het bepalen van verbetermogelijkheden, schrijven van beleid of vernieuwen van processen. In deze workshop leer je de LSD-techniek toepassen in verschillende situaties. We behandelen elke stap uit deze techniek uitgebreid en je oefent dit direct met een trainingsacteur. Je verlaat de workshop met nieuwe vaardigheden die je al in de praktijk hebt gebracht.

     

  • Digitale kick-off

    Om zo goed mogelijk aan te kunnen sluiten bij de leerbehoefte van jou en de andere deelnemers, vindt er voor de training een (individuele) digitale kick-off plaats. Hierin maak je alvast kennis met de trainer en breng je je leerdoelen in beeld.

    Programma (halve dag)

    Doortastend vragen stellen & de zorg

    • Wat levert doortastend vragen stellen je op?
    • Waarde binnen de context van de zorg
    • Wat is de LSD-techniek?

    Luisteren

    • Effect van goed luisteren en waarnemen: praktijkvoorbeelden
    • Hoe kom je in de luisterstand?
    • Effectief aantekeningen maken

    Samenvatten

    • Effect van samenvatten: praktijkvoorbeelden
    • Kenmerken van een goede samenvatting

    Doorvragen

    • Effect van doorvragen: praktijkvoorbeelden
    • Direct vragen stellen vs. vragen via de LSD-techniek
    • Open, niet-suggestieve vragen stellen
  • Deze training bieden wij incompany aan. Voorafgaand aan de training gaan wij met jou in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar jouw wensen en naar de situatie binnen jouw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (jij en) jouw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.

    Op onze incompany-pagina lees je meer over de mogelijkheden.

    Wij verzorgen onze incompanytrainingen ook online, met een live trainer. Online is net zoveel mogelijk in een training als offline: plenaire sessies, sessies en opdrachten in groepjes (break-out rooms) en verschillende discussie- en werkvormen. Wij garanderen dat deze online dag net zo interactief en effectief is als offline. De afgelopen maanden hebben wij veel instellingen naar volle tevredenheid getraind.

    Wil je weten wat de mogelijkheden zijn, meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan gerust contact met ons op.

  • Voor wie is deze training bedoeld? Voor iedereen in de zorg die zich wil ontwikkelen tot sterke gesprekspartner, door bijvoorbeeld de essentie uit een gesprek te kunnen halen en vragen zonder oordeel te kunnen stellen. 

    Investering: afhankelijk van het programma. Vraag ons gerust naar de mogelijkheden en/of een prijsvoorstel.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.

Ook interessant voor je?
  • Basistraining Effectief communiceren in de zorg
    Training 24 mei 2022
  • Workshop Motiverende gespreksvoering
    Workshop 30 juni 2022