Workshop Motiverende gespreksvoering Breng medewerkers in beweging voor jouw doel

Workshop Motiverende gespreksvoering

Wil je collega’s enthousiasmeren voor jouw doelstellingen? Lukt het maar niet een ander in beweging te krijgen voor een bepaalde taak of project? Communicatie speelt hier een belangrijke rol bij. Motiverende gespreksvoering is een methode voor het voeren van gesprekken, die je helpt om gedragsverandering op gang te brengen op een vriendelijke en niet-confronterende manier.

  • In deze workshop behandelen we de vier complementaire technieken uit de methode ‘motiverende gespreksvoering’. Je leert op een andere manier vragen stellen, luisteren, reageren en met je gesprekspartner te werken aan concrete acties. Elke techniek oefenen we kort met elkaar. Je krijgt de handvatten aangereikt om je vaardigheden na de workshop verder in de praktijk te brengen.

  • Programma (halve dag)

    Digitale kick-off
    Om zo goed mogelijk aan te kunnen sluiten bij de leerbehoefte van jou en de andere deelnemers, vindt er voor de training een (individuele) digitale kick-off plaats. Hierin maak je alvast kennis met de trainer en breng je je leerdoelen in beeld.

    Motiverende gespreksvoering & de zorg

    • Motivatie & gedragsverandering
    • Belang van motiverende gespreksvoering in de zorg
    • Voorbeelden uit de praktijk

    Gesprekstechnieken (gericht op het individu)

    • Onderliggend principe van motiverende gespreksvoering
    • Motivatie op gang brengen:
      • Vraagtechniek: welke vragen stel je wel en welke vooral niet?
      • Luisteren: waar besteed je aandacht aan?
      • Verandertaal: hoe reageer je op wat je gesprekspartner zegt?
    • Motivatie omzetten naar actie:
      • Oplossingsgericht werken: werken met behapbare en concrete doelen.

    Motiverende gespreksvoering in teams
    In oefeningen maken we de koppeling van de individuele gesprekstechnieken naar teams. Hoe pas je de principes toe om ook teams te motiveren?

    Persoonlijk actieplan
    Wat ga jij anders doen rondom het motiveren van collega’s?

  • Deze training bieden wij incompany aan. Voorafgaand aan de training gaan wij met jou in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar jouw wensen en naar de situatie binnen jouw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (jij en) jouw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.

    Op onze incompany-pagina lees je meer over de mogelijkheden.

    Wij verzorgen onze incompanytrainingen ook online, met een live trainer. Online is net zoveel mogelijk in een training als offline: plenaire sessies, sessies en opdrachten in groepjes (break-out rooms) en verschillende discussie- en werkvormen. Wij garanderen dat deze online dag net zo interactief en effectief is als offline. De afgelopen maanden hebben wij veel instellingen naar volle tevredenheid getraind.

    Wil je weten wat de mogelijkheden zijn, meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan gerust contact met ons op.

  • Voor wie is deze workshop bedoeld? Voor iedereen binnen alle sectoren van de zorg die een ander wil kunnen activeren en motiveren door middel van communicatie.

    Investering: afhankelijk van het programma. Vraag ons gerust naar de mogelijkheden en/of een prijsvoorstel.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.

Ook interessant voor je?
  • Basistraining Effectief communiceren in de zorg
    Training Incompanytraining
  • Training Effectief adviseren in de zorg
    Training Incompanytraining
  • Workshop Feedback: vragen, geven & ontvangen
    Workshop Incompanytraining
  • Workshop Formele gespreksvoering voor leidinggevenden in de zorg
    Workshop 8 juni 2023