Open trainingen
Kies hier je sector
Kies hier je thema

  • Training Praktisch vormgeven aan de nieuwe visie op kwaliteit
    Training
    06-06-2023

    Kwaliteit van zorg kenmerkte zich de afgelopen jaren veelal door richtlijnen, protocollen, standaardisatie en indicatoren. Dit heeft waardevolle verbeteringen opgeleverd. Tegelijkertijd bleek dat professionals aandacht en ruimte misten voor persoonsgerichte zorg en eigen regie. In haar nieuwe visie zet de Kwaliteitsraad daarom de (ervarings-)kennis van alle betrokkenen én het gesprek tussen zorgverlener en patiënt/cliënt centraal. Met als doel: samen reflecteren, leren en verbeteren. Aan zorgorganisaties nu de taak deze uitgangspunten te vertalen naar passend kwaliteitsbeleid, waarin het goede van het huidige kwaliteitsdenken behouden blijft én ruimte wordt gecreëerd voor persoonsgerichte zorg.

    Meer info
  • Training Stakeholdermanagement in de zorg
    Training
    06-06-2023

    Binnen zorgorganisaties heb je te maken met veel verschillende belanghebbenden (of: stakeholders). Wie deze belanghebbenden zijn is grotendeels afhankelijk van het onderwerp waar je mee bezig bent. Om jouw plannen of projecten te laten slagen is het belangrijk deze stakeholders allereerst in beeld te brengen en tijdig te betrekken. Zo vergroot je draagvlak, verminder je weerstand en doordat belanghebbenden vroeg in het proces kunnen meedenken, kunnen (mogelijke) obstakels worden weggenomen. In deze training leer jij stakeholdermanagement in te zetten om jullie plannen succesvol van papier naar praktijk te kunnen brengen.

    Meer info
  • Verdiepingstraining calamiteitenonderzoek voor Wmo-toezichthouders
    Training
    08-06-2023

    Wil je een volgende stap zetten in het beoordelen van ernstige incidenten/calamiteiten? Heb je de ambitie om jouw impact als Wmo-toezichthouder te vergroten, zodat aanbieders maximaal kunnen leren van de uitkomsten van het toezicht? Dit vraagt om verdiepende kennis over analysemethodieken én vaardigheden in het geven van constructieve feedback en het houden van proactief toezicht. In deze verdiepingstraining ga je hiermee aan de slag.

    Meer info
  • Workshop Formele gespreksvoering voor leidinggevenden in de zorg
    Workshop
    08-06-2023

    Formele gespreksvoering met medewerkers is onderdeel van jouw rol als leidinggevende. Het omvat bijvoorbeeld evaluatie- en ontwikkelgesprekken, verzuimgesprekken en goed- of slecht-nieuwsgesprekken. Het kan lastig zijn dergelijke gesprekken te initiëren en te voeren. Zeker wanneer je een vervelende boodschap moet overbrengen. Maar minstens zo uitdagend is het om formele gespreksvoering in te zetten voor het vergroten van eigenaarschap, continu verbeteren en tevredenheid van medewerkers.

    Meer info
  • Workshop Medische terminologie
    Workshop
    08-06-2023

    Heb je geen grondige kennis van de medische terminologie nodig, maar wil je wel jouw collega’s of klanten goed kunnen begrijpen? Volg dan deze compacte hoogrendementsworkshop, die speciaal ontwikkeld is voor hen die in het dagelijks werk te maken hebben met medische termen, bijvoorbeeld door het werken met DBC’s. Na afloop kun je de medische termen beter lezen en uitspreken en documenten beter begrijpen. Je bent een sterkere gesprekspartner in gesprekken waarin medische termen worden gebruikt.

    Meer info
  • Training DBC’s: verdieping en verbreding
    Verdiepingstraining
    13-06-2023

    Sinds de invoering van de DBC’s registreert en factureert jouw ziekenhuis DBC-zorgproducten. De gevolgen van DBC’s zijn groot! Waar zitten de knelpunten? Hoe zorg je dat de registratie juist, volledig en tijdig is? Wat zijn de financiële risico’s en gevolgen voor jouw organisatie en hoe houd je deze beheersbaar?

    Meer info
  • Basistraining Juridische kaders bij calamiteiten
    Training
    04-07-2023

    Uitwisseling van informatie in de zorg is van (levens)belang. Voor de individuele patiënt én voor de algehele toegang tot de gezondheidszorg. Het uitgangspunt ‘informatie mag niet gedeeld worden, tenzij…’ (het medisch beroepsgeheim) is dan ook breed bekend. Twee principes spelen hierbij een rol: de zwijgplicht en het verschoningsrecht. Ook bij het onderzoeken van klachten, incidenten en (mogelijke) calamiteiten staan vragen centraal als: Hoe ver reikt het medisch beroepsgeheim? Voor wie geldt dit? Welke uitzonderingsgronden zijn er?

    Meer info
  • Post-hbo opleiding Consulent Wmo, Wlz en Jeugdwet
    Opleiding
    15-09-2023

    Het werkveld van de Consulent Wmo, Wlz en Jeugdwet verandert snel en ingrijpend en de eisen die aan jou als professional worden gesteld, zijn hoog. Van jou worden een professionele houding, inhoudelijke kennis en effectieve gespreksvaardigheden verwacht. De indicerende gesprekken zijn voor een belangrijk deel bepalend voor het realiseren van het juiste plan.

    Meer info
  • Slim onderweg met de AVG in de zorg
    Training
    28-09-2023

    Per 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG Privacywet) van toepassing. Deze AVG brengt nieuwe verantwoordelijkheden met zich mee voor zorgverleners. In de gezondheidszorg wordt nogal wat data gebruikt. Data over patiënten en aandoeningen helpen zorgverleners hun dienstverlening beter te kunnen uitvoeren. Het gebruik rond deze gegevens is onderhevig aan regelgeving. Met de komst van de nieuwe Privacywet is het van belang exact te weten hoe deze toegepast en bewaakt dient te worden binnen jouw eigen zorginstelling.

    Meer info
  • Training Capaciteitsmanagement in de kliniek
    Training
    Start 12-10-2023

    Hoe vind je een goede balans tussen het beschikbaar stellen en inplannen van o.a. de capaciteit op de verpleegafdelingen? En hoe houd je daarbij rekening met logistieke vraagstukken, zoals de griepperiode en de uitstroommogelijkheden naar VVT instellingen? Dit vraagt om integrale afstemming tussen de verschillende klinische afdelingen en om zorglogistieke sturing binnen deze afdelingen. Leer aan de hand van een stappenplan hoe je realiseert dat de patiënt zo optimaal mogelijk het proces in-, door- en uitstroomt en capaciteiten zo efficiënt mogelijk worden benut.

    Meer info