-
Training Intervisiebijeenkomsten begeleiden in de zorgTrainingStart 16-05-2023Meer info
Leren van elkaar is een belangrijke manier om continu te kunnen verbeteren in de zorg. Met intervisie faciliteer je een leerklimaat waarin je open kennis en ervaringen met elkaar uitwisselt. Als intervisiebegeleider bepaal je voor een groot deel het succes van een intervisiebijeenkomst. Jij schept (samen met de groep) de voorwaarden om met elkaar te kunnen leren. Een grote verantwoordelijkheid dus. Hoe pak je dit goed aan?
-
Basistraining Juridische kaders bij calamiteitenTraining23-05-2023Meer info
Uitwisseling van informatie in de zorg is van (levens)belang. Voor de individuele patiënt én voor de algehele toegang tot de gezondheidszorg. Het uitgangspunt ‘informatie mag niet gedeeld worden, tenzij…’ (het medisch beroepsgeheim) is dan ook breed bekend. Twee principes spelen hierbij een rol: de zwijgplicht en het verschoningsrecht. Ook bij het onderzoeken van klachten, incidenten en (mogelijke) calamiteiten staan vragen centraal als: Hoe ver reikt het medisch beroepsgeheim? Voor wie geldt dit? Welke uitzonderingsgronden zijn er?
-
Stoomcursus DBC's GRZBasiscursus23-05-2023Meer info
De geriatrische revalidatiezorg is overgeheveld naar de Zorgverzekeringswet. Zorg en behandeling worden sindsdien via DBC’s gefinancierd. De DBC-systematiek is compleet anders dan de andere financieringen waarmee ouderenzorgorganisaties te maken hebben. Behandelaren registreren zorgactiviteiten, financieel medewerkers declareren in DBC’s en managers GRZ monitoren en sturen op een andere manier dan zij gewend zijn in de Wlz.
-
Training PRI expertVerdiepingstraining25-05-2023Meer info
We kennen de Prospectieve Risico-inventarisaties (PRI) uit het VMS Veiligheidsprogramma als instrument om risico’s te herkennen in het primair proces. Maar de PRI is en kan zoveel meer! Risico’s komen in alle domeinen van jouw zorgorganisatie voor, denk aan financiën, medewerkers, ICT, apparatuur, bestuur en toezicht. De PRI kan dan ook op elk domein en op elk niveau van jouw organisatie worden ingezet om risico’s te identificeren, analyseren en beoordelen. Wanneer je de risico’s in beeld hebt, helpt dit jou jouw (organisatie)doelen beter en efficiënter te bereiken. Maar hoe?
-
Verdiepingstraining coachingsvaardigheden voor de digicoachTraining25-05-2023Meer info
Coachingsvaardigheden zijn essentieel voor het succesvol vervullen van jouw rol als digicoach. Je zet ze in voor de digitale groei van collega’s, zodat zij zelfstandig leren werken met digitale middelen. Toch is dit in de praktijk vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Schiet jij nog regelmatig in een ondersteunende adviesrol terwijl je je collega’s eigenlijk wilt stimuleren om zelf oplossingen te vinden? Merk je dat collega’s steeds met dezelfde vragen bij jou terugkomen of zich juist terughoudend opstellen? Met deze training zet je de volgende stap in het effectief vormgeven van coachsessies.
-
Training Roosterbeleid voor de zorgTraining01-06-2023Meer info
Een optimale personeelsplanning is van groot belang voor het leveren van goede en betrouwbare zorg. Het maken van een rooster is complex. De uitdaging zit onder andere in het inzetten van de juiste (combinatie van) professionals op het juiste moment en de juiste plek, het inbouwen van flexibiliteit en het creëren van een gezond rooster. Daarbij spelen ook regelgeving (zoals de Arbeidstijdenwet en de cao) en de wensen van medewerkers en cliënt/patiënt een belangrijke rol. Roostermakers hebben eenduidige roosterafspraken nodig om een optimale en flexibele personeelsinzet te bereiken. Waar moet een duurzaam roosterbeleid voor jouw organisatie aan voldoen?
-
Training Praktisch vormgeven aan de nieuwe visie op kwaliteitTraining06-06-2023Meer info
Kwaliteit van zorg kenmerkte zich de afgelopen jaren veelal door richtlijnen, protocollen, standaardisatie en indicatoren. Dit heeft waardevolle verbeteringen opgeleverd. Tegelijkertijd bleek dat professionals aandacht en ruimte misten voor persoonsgerichte zorg en eigen regie. In haar nieuwe visie zet de Kwaliteitsraad daarom de (ervarings-)kennis van alle betrokkenen én het gesprek tussen zorgverlener en patiënt/cliënt centraal. Met als doel: samen reflecteren, leren en verbeteren. Aan zorgorganisaties nu de taak deze uitgangspunten te vertalen naar passend kwaliteitsbeleid, waarin het goede van het huidige kwaliteitsdenken behouden blijft én ruimte wordt gecreëerd voor persoonsgerichte zorg.
-
Training Stakeholdermanagement in de zorgTraining06-06-2023Meer info
Binnen zorgorganisaties heb je te maken met veel verschillende belanghebbenden (of: stakeholders). Wie deze belanghebbenden zijn is grotendeels afhankelijk van het onderwerp waar je mee bezig bent. Om jouw plannen of projecten te laten slagen is het belangrijk deze stakeholders allereerst in beeld te brengen en tijdig te betrekken. Zo vergroot je draagvlak, verminder je weerstand en doordat belanghebbenden vroeg in het proces kunnen meedenken, kunnen (mogelijke) obstakels worden weggenomen. In deze training leer jij stakeholdermanagement in te zetten om jullie plannen succesvol van papier naar praktijk te kunnen brengen.
-
Workshop Formele gespreksvoering voor leidinggevenden in de zorgWorkshop08-06-2023Meer info
Formele gespreksvoering met medewerkers is onderdeel van jouw rol als leidinggevende. Het omvat bijvoorbeeld evaluatie- en ontwikkelgesprekken, verzuimgesprekken en goed- of slecht-nieuwsgesprekken. Het kan lastig zijn dergelijke gesprekken te initiëren en te voeren. Zeker wanneer je een vervelende boodschap moet overbrengen. Maar minstens zo uitdagend is het om formele gespreksvoering in te zetten voor het vergroten van eigenaarschap, continu verbeteren en tevredenheid van medewerkers.
-
Post-hbo opleiding Consulent Wmo, Wlz en JeugdwetOpleiding15-09-2023Meer info
Het werkveld van de Consulent Wmo, Wlz en Jeugdwet verandert snel en ingrijpend en de eisen die aan jou als professional worden gesteld, zijn hoog. Van jou worden een professionele houding, inhoudelijke kennis en effectieve gespreksvaardigheden verwacht. De indicerende gesprekken zijn voor een belangrijk deel bepalend voor het realiseren van het juiste plan.