De veranderende rol van de manager Zorgadministratie Soepel inspelen op de wensen van jouw afdeling en op de toekomst

De veranderende rol van de manager Zorgadministratie

Ingrijpende veranderingen als prestatiebekostiging, Horizontaal Toezicht en zelforganisatie zorgen ervoor dat het administratieve- en het primaire proces, steeds dichter bij elkaar komen te liggen. Tegelijkertijd verandert de rol van de zorgadministrateur van uitvoerend naar meer adviserend, analytisch, faciliterend en proces-verantwoordelijk. In de praktijk vraagt dit (naast de reguliere zorgadministratietaken) nogal wat nieuwe vaardigheden van medewerkers: verbeterkansen signaleren, proactief afdelingen benaderen en adviseren over de registratie. Maar....deze nieuwe manier van werken op de zorgadministratie vraagt ook nogal wat van jou als manager!

  • Leidinggeven vanuit de inhoud is niet meer voldoende, andere vaardigheden zijn gewenst. Hoe kun je beter invulling geven aan jouw rol als manager en daardoor beter inspelen op de wensen van je medewerkers en op de toekomstbestendigheid van je afdeling?

  • Na afloop van de training:
    Beschik je over verschillende zeer concrete handvatten en inzichten die je in staat stellen om medewerkers te begeleiden en te laten groeien in hun (veranderende) rol als professional op het gebied van zorgregistratie.

  • Aan bod komt

    • Actuele ontwikkelingen: (nieuwe) wet- en regelgeving, Horizontaal Toezicht, invloed van interne en externe partijen op de zorgadministratie.
    • Veranderende rol van de zorgadministratie en haar medewerkers.
    • Veranderende rol van de manager Zorgadministratie: welke vaardigheden zijn gewenst?
    • Randvoorwaarden vanuit de organisatie om deze veranderende rol goed te kunnen vervullen.
    • Wat kun je zelf in gang zetten om jouw functie beter in te richten?
    • Het DISC-model en het DISC-persoonlijkheidsprofiel: inzicht in jezelf en in jouw medewerkers helpen je om soepel mee te bewegen met jouw afdeling.
    • Leiderschapsstijlen: wat werkt wel en wat werkt niet?
    • Teamniveaus: welke zijn er en waar wil je naartoe met jouw team?
    • Coachingsmodellen: welke passen er bij jou en bij je afdeling?
  • Deze training is ook geschikt voor incompany-doeleinden. Voorafgaand aan de training gaan wij met jou in gesprek om het kennisniveau van de deelnemers en de specifieke leerdoelen voor de groep vast te stellen. Wij maken het programma vervolgens op maat naar jouw wensen en naar de situatie binnen jouw organisatie en/of afdeling. Opdrachten en casussen worden gebaseerd op vraagstukken waar (jij en) jouw collega’s in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Op deze manier blijft de materie dus heel herkenbaar. Desgewenst kunnen er ook andere aanverwante onderwerpen in het programma worden verwerkt.

    Op onze incompany-pagina lees je meer over de mogelijkheden.

    Wij verzorgen onze incompanytrainingen ook online, met een live trainer. Online is net zoveel mogelijk in een training als offline: plenaire sessies, sessies en opdrachten in groepjes (break-out rooms) en verschillende discussie- en werkvormen. Wij garanderen dat deze online dag net zo interactief en effectief is als offline. De afgelopen maanden hebben wij veel instellingen naar volle tevredenheid getraind.

    Wil je weten wat de mogelijkheden zijn, meer informatie of een offerte aanvragen? Neem dan gerust contact met ons op.

  • Voor wie is deze training bedoeld? Hoofden en managers van Zorgadministraties van instellingen uit alle sectoren van de zorg.

    Investering: deze 2-daagse training kost € 950,- per persoon (Q-Academie is vrijgesteld van btw). Deze investering is inclusief lesmateriaal. Tijdens de training verzorgen wij een dagarrangement dat bestaat uit koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet.

    Locatie: Oudlaan 4, Utrecht.

    Annuleren en doorschuiven: lees hier onze algemene voorwaarden voor open trainingen.

    Neem voor meer informatie contact met ons op.

Ook interessant voor je?
  • Management development
    MD Incompanytraining
  • Projectmanagement in de zorg
    Training Incompanytraining
  • Leiderschap: wat is jouw persoonlijke stijl?
    Training Incompanytraining
  • Coachend leidinggeven in de zorg
    Basistraining Incompanytraining
  • Effectief communiceren in de zorg
    Training Incompanytraining