Alle opleidingen
Kies hier je sector
Kies hier je thema
  • Accountmanagement en relatiebeheer voor zorg & welzijn
    Basiscursus
    Incompany

    Marktwerking in de zorg heeft als gevolg dat zorgorganisaties geen afwachtende houding kunnen hebben, maar juist ‘de boer op moeten' om verzekerd te blijven van voldoende financiële middelen en cliënten. Dit betekent dat medewerkers van zorgorganisaties contracten ‘binnen moeten halen’ en (proactief) gesprekken moeten gaan voeren. Anders gaat de concurrent ermee vandoor!

    Meer info
  • Adviesvaardigheden voor de zorgadministratie
    Training
    Incompany

    Ingrijpende veranderingen zoals prestatiebekostiging, Horizontaal Toezicht en de invoering van LBZ zorgen ervoor dat het administratieve en primaire proces steeds dichter bij elkaar komen. Voor de zorgadministratie komt er hierdoor een extra taak bij: de werkvloer adviseren over de verschillende registratiemogelijkheden.

    Meer info
  • Auditen volgens de tracermethodiek
    Training
    Incompany

    Hoe ziet het logistieke pad van jouw patiënt of cliënt eruit? En op welke punten is verbetering nodig om de geleverde kwaliteit hoog te houden of verder te verbeteren? Met een traceraudit breng je dit in beeld en leg je de focus van de interne audits op het primair proces: daar waar het gebeurt.

    Meer info
  • Basistraining calamiteitenonderzoek voor Wmo-toezichthouders
    Basistraining
    Incompany

    Als toezichthouder ben je sinds 2015 verantwoordelijk voor het eerstelijns toezicht met betrekking tot de Wmo binnen jouw gemeente. Dit houdt in dat je je bezighoudt met het beoordelen en uitvoeren van (aanvullend) calamiteitenonderzoek. Hierbij is het streven dat aanbieders van voorzieningen maximaal kunnen leren van de uitkomsten van het toezicht. Wil je weten wat er komt kijken bij het onderzoeken van ernstige incidenten en (mogelijke) calamiteiten? En wil je dit onderzoek (nog) beter kunnen beoordelen? Kortom, wil je optimaal invulling kunnen geven aan jouw rol?

    Meer info
  • Basistraining registratie & regelgeving in HiX
    Training
    Incompany

    Registratie en declaratie van geleverde zorg moet juist, tijdig en volledig zijn. Het ziekenhuisinformatiesysteem HiX speelt hierin een belangrijke rol. Medisch specialisten, verpleegkundigen en administratief medewerkers leggen alle geleverde zorg vast in dit systeem. Zij doen dit volgens de regels van de DBC-systematiek. Om fouten te voorkomen is het belangrijk dat alle betrokken partijen weten hoe de vastlegging in HiX werkt en welke regelgeving op de registratie van toepassing is. In de praktijk gaat dit niet altijd direct goed. De DBC-systematiek is namelijk complex en vastlegging van zorg in het EPD is daarbij ook nog eens tijdrovend en zeer foutgevoelig.

    Meer info
  • Bow Tie
    Training
    Incompany

    De Bow Tie-methode is geschikt om risico’s zowel vooraf als achteraf (op basis van een voorgevallen incident) te analyseren. Met deze methode kun je oorzaken van een incident achterhalen en de gevolgen en barrières ervan bepalen. Bow Tie onderscheidt zich van andere methodieken doordat er een thema centraal staat in plaats van een proces. In deze training leer je hoe je de Bow Tie toepast aan de hand van een voorbeeldincident uit jouw eigen praktijk.

    Meer info
  • Businesscases toepassen in de zorg
    Training
    Incompany

    Als manager krijg je steeds meer verantwoordelijkheden. Het maken van strategische, beleidsmatige en financiële keuzes is aan de orde van de dag. Steeds vaker word je gevraagd om een businesscase te onderbouwen. Voor veel managers is de businesscase echter een nieuw gegeven en een lastige opgave!

    Meer info
  • Coachend leidinggeven
    Basistraining
    Incompany

    Ben je werkzaam in de zorg en wil je jouw medewerkers meer in hun kracht zetten? Wil je graag coachend leidinggeven, maar zoek je daar nog de juiste handvatten voor? Welke leiderschapsstijl past bij zelfsturende teams? Leidinggeven in de zorg betekent steeds vaker ‘coachend’ leidinggeven. Immers als leidinggevende sta je vaak op afstand én er wordt van medewerkers verwacht dat zij in grote mate zelfstandig handelen of zelfsturend zijn. Dit vraagt van medewerkers een andere rol en daarmee ook van leidinggevenden.

    Meer info
  • Continu verbeteren in de zorg
    Training
    Incompany

    Kwaliteit en het continu verbeteren daarvan is aan de orde van de dag in de zorg. Alleen door hier constant op te focussen en aan te werken, kun je kwalitatieve en veilige zorg bieden aan de cliënt/patiënt. Zie je echter dat jouw inzet niet tot de gewenste resultaten leidt? Worden verbeterprojecten continu wel opgestart, maar wordt er onvoldoende opvolging aan gegeven en zijn deze niet succesvol?

    Meer info
  • DBC-kennis voor farmaceutische en medical devices industrie
    Training
    Incompany

    Bekostiging van medisch specialistische zorg is complex en wordt vaak als ondoorzichtig ervaren. Sinds de invoering van de DBC’s registreren en factureren ziekenhuizen DBC-zorgproducten, waarbij prijs en volume onderhandeld worden met zorgverzekeraars. De gevolgen van de DBC-systematiek zijn groot. 

    Meer info